Saturday, February 02, 2019

10 Years Challenge

Can I actually say my 2019 starts February onwards. Since January is an exam month so fefeeling 2019 tu tak sampai lagi haha 

Sepanjang exam tu perati je lah post #10yearschallenge bagaikan air yang mengalir di timeline FB mahupun tuitter juga insta. Eh eh ramai pulak yang buat. Mujur tak berjaya trigger untuk buat (physical) comparison #10yearschallenge jugak. Sebab,

1. MashaaAllah gambar rempit sangat sebab sis baru form1 seploh tahun yang lalu. Terbayang gambar zaman-zaman myspace sambil menangis kenapa gambar merapu sangat dulu.

2. Sebab tak ada lagi gambar sendiri untuk 2019, Alhamdulillah tak cukup syarat untuk buat pun xP

3. seploh tahun ke doploh tahun ke, masih lagi hensem seperti dahulu wahahaha konfiden memang maintain. Tak berubah walau sedikit.

Manchester, 2019

Bila nampak orang buat #10yearschallenge bak cendawan tumbuh lepas hujan terus teringat conversation dengan someone bulan lepas,

"alah nakal awak dulu macam mana je pun. Mesti nakal-nakal pun baik." - Kata seseorang yang background dia dulu sekolah agama T_T wuuuwu

Tak tahu nak ambik ayat ni sebagai pujian ke apa. Ni kalau member yang sama-sama masuk air dulu atau bebudak SABDA tahu mesti dah terbahak-bahak dengar. Hmmm mmm.

Takkanlah nak cerita jahiliah lama yang kita pun dah lama tinggal. Percakapan, perbuatan, pakaian. Merapu sangat. Kalau boleh tak nak toleh belakang pun untuk fikir balik jahiliah-jahiliah lama.

Ibu pun mampu geleng-geleng kepala je kot dulu hahaha

Punyalah teruk diri yang dulu sampai tak pernah terfikir pun 10 years later aku akan buat apa yang aku buat sekarang. Read: join usrah dan bergelumang dengan tarbiah. So anak-anak, meh lah pm akak tepi kalau nak join usrah hahahaha

But yeah, I'll just take that "Mesti nakal-nakal pun baik" as a compliment sebab "eh baik sangat ke sekarang ni sampai dia ingat kita ni kalau nakal pun baik" kahkah astaghfirullahalazim, mana boleh rasa diri ni baik btw. Perangai syaitan je perasan diri baik ni.

Diri ni, sangatlah banyak lopong-lopong yang perlu dibaiki, ruang-ruang kebaikan yang perlu diisi. Afterall, Allah lah yang menutupi aib-aib lama dan aib yang sekarang. Bukti Allah ni sangatlah baik pada hamba-hambaNya dan satu nikmat yang tersangatlah besar untuk sesiapun!

So hah, Allah dah tutup aib takkan syok pulak nak cerita apa kita buat dulu. Melainkan cerita-cerita jahiliah lama tu boleh dijadikan pengajaran, pedoman, harapan yang sesiapa pun boleh berubah.

The John Rylands Library, Manchester

Tak salah untuk merasai ada improvement pada diri. Sebab muslim tu memang perlu muhasabah pencapaian diri untuk improve diri mereka setiap hari, lagi dan lagi. Bukan hanya pada 10 tahun sekali ehehe.

Macam mana dengan tilawah? Hubungan dengan al-Quran? Hafazan dah sampai mana? Kualiti solat jaga tak? Hubungan dengan Allah? Hubungan dengan manusia? Bahan bacaan? Dah besar-besar ni takkan nak baca Gempak Star dengan novel alaf 21 lagi uhukhuk. Ya saya dah start jual sedikit demi sedikit :')

Eheh, banyak betul benda kena reflect.

Lepas dah reflect semua ni, bolehlah fikir agak-agak ada improvement tak. 10 tahun bukanlah tempoh masa yang sekejap. Kalau rasa stagnant je, dah boleh pelan-pelan untuk rasa takut.

Tapi jangan takut lama-lama sangat, capailah planner dan mula merancang. Set-up resolutions untuk tahun ni. Kalau kita tak merancang, syaitan dan nafsu akan merancang untuk diri kita (hahhh takut takkk 👻)

"Hai orang-orang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Hasyr:18)
Selamat melalui 2019 dengan penuh jayanya ;)

Jika masih panjang umur, moga 10 tahun akan datang kita akan tersenyum melihat perubahan diri sepanjang 10 tahun ke hadapan ni ^^


No comments: