Tuesday, February 26, 2019

02. Nikmat Kauthar

Setiap kali birthday mesti akan teringat surah al-Kauthar.

Dan baru-baru ni ada kupas tafsir al-Kauthar dengan adik-adik.

Antara surah yang sangatlah membersihkan bilamana Allah menceritakan nikmat-nikmat Dia pada Rasulullah. Kurniaan al-Kauthar -- nikmat yang tak terbatas, tak tersekat, tak putus-putus.

Atas segala nikmat ni Allah suruh kita bersyukur dengan dirikan solat, berkorban dengan ikhlas. Inilah kewajipan yang akan membawa hati manusia menuju Allah kembali. Menuju hanya kepada Dia, dan tiada ilah selain Dia.

***

Surah ni sangatlah membersihkan dan mengingatkan. Mengingatkan betapa banyaknya juga nikmat Allah pada diri ni. 

Sebab tu tiap kali birthday akan teringat surah ni -- yang membawa diri untuk reflect segala nikmat yang tak putus-putus sejak dari lahir hingga kini.

Antaranya, dulu waktu kecik ingatkan semorang ada a functional family. Ibu bapa yang baik, yang menjaga kita dengan penuh amanah. Abang dan kakak yang protective, yang menjadi pengganti kepada ibu dan abah lagi-lagi kalau abah tak dapat ambil/hantar ke sesuatu tempat.


Tapi, bila makin besar (lagi-lagi dalam dunia digital ni) makin banyak pula didedahkan dengan kisah-kisah yang tak enak. Ibu bapa tak endahkan anak. Survive sendiri selama dia hidup, urus makan pakai sendiri. Didera dan dipukul. Dibuang. Tak dapat hak pendidikan. Yang lebih menyedihkan, tak dapat hak mengenali Tuhan T___T

Teringat ada seorang kakak ni cakap,

"Allah jua lah yang alirkan perasaan kasih sayang tu dalam diri parents kita."

Sebelum ni rasa pelik je dengan statement ni sebab, "eh common sense lah untuk parents sayang anak dia", tapi rupanya tak :(

Benarlah, perasaan kasih dan sayang tu bukanlah common sense tapi satu perasaan yang Allah jua lah mengizinkan ia untuk mengalir dalam diri parents kita.

Nikmat yang sangat besar untuk sesiapa sahaja yang menerimanya.

***

Dan aku--

Nikmat kasih sayang dari orang sekeliling adalah antara al-Kauthar yang aku tetap rasai hingga kini. Baik dari kecil, membesar masuk ke sekolah, ke kolej persediaan, malah untuk ke-23 tahun, aku masih merasakan nikmat ini.

Atas kasih sayang yang sangat banyak dari orang sekeliling, maka menjadi '23' bermakna semakin banyaklah harta, masa dan jiwa yang perlu aku korbankan dalam usaha menyebarluas pula kasih sayang dari Tuhan.

Membawa manusia pulang kepada Tuhan.

Mengenalkan mereka kepada hakikat kehidupan.

Kerana kita tersangatlah mahu mereka merasai kebahagiaan yang kita rasai.

Dan kebahagian sebenar adalah pada saat manusia mengenali Tuhannya.

14 Feb '19
"Kalau rasa susah nak berkorban, kita kena rasa yang semua kita ada sekarang ni bukan milik kita pun. Semuanya kan Allah punya. Hope mindset ni akan mudahkan kita untuk berkorban dan berinfak." -- one of the mutarabbi(s)
"Indeed" :) 


Sangatlah terasa diri ni hanya menumpang kebaikan yang Allah mahu berikan pada ibu dan abah. Such a huge blessing 23 tahun hidup di dalam doa ibu dan abah yang penuh berkat, penuh rahmat 😊💕 


*Favourite*

"Ya Allah, sungguh aku minta kepadaMu rasa cinta kepadaMu, dan mencintai orang yang mencintaiMu, dan amal yang menyampaikan kami kepada cintaMu. Ya Allah jadikanlah kecintaan kepadaMu, lebih dari diriku sendiri, keluargaku, dan dari air yang dingin." [HR at-Tirmizi]
^ Antara doa yang boleh kita amalkan selalu :)

No comments: