Friday, December 28, 2018

Me before you

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Taa Haa. (1)  
Kami tidak menurunkan al-Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah. (2)  
Tapi sebagai peringatan kepada orang yang takut (kepada Allah). (3)  
Iaitu diturunkan daripada Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. (Iaitu) Tuhan yang bersemayam di atas Arasy. (4) 
KepunyaanNyalah semua yang ada di langit, semua yang ada di bumi, semua yang ada di antara keduanya, dan semua yang ada di bawah tanah. (5) 
Dan jika kamu menguatkan ucapanmu, maka sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi. (6)  
Dialah Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia. Dia mempunyai al-Asma'ul Husna. (7)
[Taha:1-7] 

Wales, 2018

Bila google surah yang melembutkan hati, sheikh google memang akan keluarkan result surah Taha ayat 1-5. Tak terkecuali ceramah ostad-ostad yang suggest pada ibu dan bapa kalau ada anak degil sangat, hah bacalah ayat begitu begini. Dan hikmah disebalik surah ni, wallahu'alam.

Indeed, surah Taha brings a very dear story to me.

Or even Umar al-Khattab r.a. reverting story was also being associated with surah Taha.

*****

Oh ya, dan cerita aku begini,

2011, Bagan Datoh

Tak tahulah kenapa tahun tu dilantik jadi pengawas. Kadang rasa cikgu sengaja suruh jadi pengawas sebab ingat aku boleh tone down kawan-kawan satu batch yang nakal kot. Biasalah nakal-nakal student. Tapi diorang tak tahu yang sebenarnya aku tak mampu pun hahahaha eh atau sebenarnya cikgu ni nak tone down aku hmmm *garu dagu*

Sebenarnya dengan member sendiri lagilah susah untuk keluarkan arahan. Dapat pulak orang macam aku yang mana reti bagi-bagi arahan ni (halllp). Berpeluh tiap kali nak tegur kawan. Sangat tricky dan perlu berseni, perlu guna ayat member-member lagi.

Ada satu masa aku buntu dan tak tahu. Cara terbaik apa lagi lah untuk tone down kenakalan batch sendiri. Terasa objektif cikgu menjadikan aku seorang pengawas tak tercapai huhu. Biasalah langgar-langgar peraturan. Lagi ada peraturan, lagi nak rebel gituu. Sebab diri ni pengawas je lah tak dapat dah nak join sekaki. Salah satu hikmah ni, terasa sangat Allah ikat tangan, kaki dan hati supaya jangan nakal-nakal lagi.

"Ustazah!", masih jelas dalam ingatan di tingkat 3 blok akademik aku menahan ustazah di pintu hadapan -- sebelum ustazah melangkah lebih jauh lagi.

Terasa ada perkara untuk ditanyakan:

"Ustazah, macam mana nak lembutkan hati kawan-kawan saya ni?" - fuh punyalah poyo soalan ni! Muka macam biasa, memang hensem innocent
"Awak bacalah surah Taha ayat 1-5, niatkan dalam hati." - Ustazah M reply sambil senyum pada aku

Aku angguk dan setuju. Tangan ustazah terus disalam, biasalah salam dah habis kelas. Cadangan ustazah diamalkan dan bermula saat tu makin kerap berdoa dan surah Taha dibacakan -- moga hati kawan-kawan yang kita rapat ni Allah lembutkan.

Ya, kisah di atas memang poyo untuk dihadamkan.

But, please bear with me.

Because the plot twist happened here; 

Cokargh Park, Dublin
"Dan jika kamu menguatkan ucapanmu, maka sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi." (Taha: 6)  

Aku berharap Allah lembutkan hati mereka, agar mudah untuk aku sampaikan kata-kata, mudah mereka menerima teguran, mudah untuk apa-apa sahaja.

Itulah manusia, sentiasa harapkan dan mahu yang mudah-mudahan sahaja.

Tapi benda terbesar yang aku rasai dan melihat hingga kini. Pertama-tama sekali hati akulah yang dilembutkan sebenarnya. Allah hadirkan kesabaran yang aku tak capai sebelum ni. Ketenangan yang belum pernah aku rasai. 

Lebih tenang untuk berhadapan dengan kawan sendiri. Kerana sebelumnya aku mudah terasa hati, tapi lama-kelamaan bila nampak kesalahan tak cepat sakit hati. Dan bila Allah melembutkan hati -- Walau pening-pening, kita tegur kerana sayang, bukan semata ‘title 'pengawas' itu lagi.

Malu dengan Allah sebab perasan diri ni baik sangat. Mungkin ego memakan diri. Tak sedar sebenarnya diri sendiri pun perlu didoakan agar dilembutkan hati. Ahhh, banyak betul tarbiyah Allah pada diri.

Bukan setakat itu sahaja, malah Allah al-Latif melembutkan hati aku pada perkara yang tak diduga. Separa sedar aku mula tertarik pada kebaikan. Perubahan-perubahan kecil mula aku lakukan, mula commit dengan handsocks dan stokin tanpa sedikitpun keterpaksaan.

Perlahan-lahan hati aku tertarik makin rapat kepada Tuhan.

Ahh baik benar Allah -- aku minta sedikit, tapi Dia beri berbukit.

*****

Cliff of Moher, Dublin

"KepunyaanNyalah semua yang ada di langit, semua yang ada di bumi, semua yang ada di antara keduanya, dan semua yang ada di bawah tanah." (Taha: 5) 

Dan pada ayat ini, aku jatuh hati berkali-kali bilamana Allah menceritakan semua ruang yang wujud di dunia ini -- semua di langit, di atas bumi, di antara keduanya, juga di bawah tanah adalah milik Dia yang hakiki.

Bukankah hati manusia juga berada di dalam ruang lingkup langit dan bumi? 

Bukan sahaja pada surah Taha ini, malah pada mana-mana ayat yang menyentuh tentang penguasaan Allah pada langit dan bumi pasti membuatkan aku lebih memaknai dan menghayati bahawa Allah itulah pemilik hati -- yang mampu melembutkan dan menguasai hati-hati.

Maka tidak hairanlah setiap kali memandang betapa besarnya bumi, dan betapa luasnya langit aku akan tersenyum teringatkan kisah bagaimana Allah melembutkan hati aku yang degil ini (:


Aku belajar dari sini, bilamana mahu membaca surah Taha nanti bukanlah kerana si fulan itu yang keras hati. Rendahkanlah ego mungkin hati kita dahulu yang perlu dilembutkan oleh yang Maha Melembutkan hati.

Juga untuk melembutkan hati janganlah terhadkan pada ayat Taha ini sahaja, malah pada mana-mana ayat sekalipun – kerana akhirnya kita akan dapat dari al-Quran atas apa yang kita niatkan!

*****

"Me before You" title is kinda cringe.

Or maybe should I change to, "the Dai'e before the Mad'u" :p

P/s:
Best sangat surah Taha ni sebab dekat ayat 25 hingga 35 ada kisah tentang akhlak nabi Musa yang memohon kepada Allah untuk equipped diri dia instead of request Allah untuk ubah mad'u tu terus.

Ok, tapi nak share part ni boleh panjang entri ni nanti. Sebab best sangat haha.

Till next time inshaaAllah! ;)




No comments: