Thursday, February 22, 2018

Trials

Sebenarnya bila waktu tengah-tengah sibuk dan rasa overwhelmed, semakin terasa nak update blog ni haha :')

Just feel like wanna write something bila rasa tak dapat nak tahan lama dalam hati. Otak ni bising betul dan bila makin sesak makin banyak bercakap dalam hati. Rasa macam kena tulis supaya dia mengalir keluar sampailah hati menjadi lega.

Jadi sangatlah berdoa dan berharap supaya Allah bimbing aku atas apa yang akan ditulis. Sebab takut-takut tulisan-tulisan ni akan fireback aku satu hari nanti. Takut menulis dalam keadaan separuh sedar, sebab yelah jiwa tengah sesak kan. So perkataan tu berlumba-lumba nak keluar dari kepala, tulis ikut sedap hati saja.

Ikut rasa binasa, ikut hati kan mati -- matilah jika tidak dibimbing dengan iman dan takwa.

Maka ya Allah, kurniakanlah kami iman dan takwa pada setiap ketika.



Seperti entri sebelum ni, aku katakan bahawa Allah akan uji pada titik kelemahan kita. Mungkin kelemahan aku sekarang adalah hidup dengan perasaan selesa.

Duit itu ada dan Alhamdulillah sangat cukup untuk teruskan kehidupan di sini. Cukup sehingga bila rasa mahukan sesuatu, semudah itu sahaja untuk beli dan dapatkannya. Walaupun bukanlah secara berlebihan (saving aku masih jaga) tapi tapi... aku tak suka. Rasa seperti nak sukakan hati ni. Macam menyahut seruan nafsu lol.

I'm not living in this world to please myself and my nafs.

Sebab tu aku rasa ini adalah ujian untuk aku.

Sebab tu aku rasa hebatnya orang-orang kaya yang punya duit berjuta. Pastinya mereka ini hebat hingga Allah uji mereka dengan harta sebegitu banyak.

Tentulah hidup aku dekat sini tidak semudah itu. Ada juga ujian yang lain (baca: ujian study contohnya sobs). Tapi ujian kesenangan macam ni lagi aku takutkan ;(

Rasa struggle sangat untuk keep on menjinakkan nafsu.



Moga-moga aku dapat lepasi ujian ini -- Berjaya melepasinya yang pada definition aku untuk menggunakan segala nikmat ini tidak lain tidak bukan hanyalah pada jalan Allah semata. Bukan lagi untuk keseronokan diri sendiri.

Ps: Membeli sesuatu untuk keperluan itu lain ceritalah. Dan sebenarnya kita sendiri tahu pada saat itu kita memang perlu atau sebenarnya menurut nafsu. Ahh kau jangan nak menipu.


No comments: