Monday, December 01, 2014

Tak berapa suka


Kawasan belakang kelas



Sebenarnya tak suka ditanya soalan "Tengah buat apa?" "Dekat mana tu?" dan apa-apa spesies soalan lagi yang lebih kurang sama untuk tahu apa keadaan aku sekarang. Tengah berjalan? Atas bumbung? Atau tengah makan ayam? -- e ti si e ti si.


Tak suka ditanya oleh orang yang tak ada kaitan dengan aku. Tapi aku selalu bercerita dengan orang yang ada kaitan dengan aku.


Orang yang tak ada kaitan menurut definisi aku adalah; dia bukan -- mak aku, bapakku, adik beradikku, ahli keluarga lain, akak usrah, kawan perempuan. Jika anda bukan dalam julat yang disebut tadi mohon jangan tanya soalan yang tak ada motif cenggitu. Kerana apa yang anda akan dapat adalah double tick semata (tiada blue tick) saya minta maaf.


Sebenarnya dah lama nak post macam ni.


Terima kasih kepada yang faham. Saya bukanlah bertindak kejam. Sekadar mengurangkan dosa sesama kita. Cukuplah dengan dosa yang kita buat secara sedar atau tak. Kadang-kadang bila duduk sendirian pun perlukan istighfar sebab kita tak tahu dosa apa yang kita dah buat, akan buat, atau mungkin sedang buat. Walaupun dalam keadaan sedang melakukan kebaikan -- Istighfar lah.


Jangan risau pasal aku. Sebab aku ada Allah yang sentiasa menjaga, dan Allah untuk cerita segala. Sebab Dia lah yang Maha mendengar, lagi Maha memahami.


Saya harap kawan-kawan lain pun punya rasa begini. Jom lah perlahan-lahan kita berubah (:


No comments: