Tuesday, December 02, 2014

Exam sebenar


How IB works


Anda bukanlah student KMB sejati jika anda tak faham apa maksud mural ini.


Alhamdulillah ku berjaya jugak survive sem 1 ni ((dah habis exam sem oii!)) Saja nak kecoh satu kampung ((baling bunga)) Walaupun seniorsss suka cakap "alah sem 1 baru, engko tunggu sem 2, sem 3 nanti. Tak terasa indahnya dunia." Tapi apa salahnya kita pekakkan telinga dan berbahagia atas kejayaan mengharungi sem 1 ni kihkih.


Tak ada lah berjaya mana -- sebab result tak keluar lagi sobs. Nak quote sikit ayat member, "tak tahu mana yang lebih kelakor. Kengkawan lain dah mula masuk sem 2, atau kita ni yang tak mula lagi cuti sem 1?"


Apalah dosanya untuk ku berkongsi pengalaman eksam di keyembee. Nak cerita mana yang menarik je. Agak-agak tak menarik tu please pura-pura cerita ku menarik. ok? ok terus scroll bawah.


Hari Khamis adalah yang paling menguji kecergasan minda sebab kemist dan maths berkongsi hari -_- malam Khamis tu jam 11 malam pun dah rasa macam 3 pagi. Otak dah tak boleh hadam. Pukul 11 jugak guwa tidur dengan penuh tawakal terhadap kertas Maths. ((kahkah tengok gaya menjawab pun dah boleh agak berapa markah yang bakal dapat)) k takpa, kata tawakal kan. *usap dada*


Hari Jumaat pulak yang paling menguji kecergasan jari -- Malay dan Econs. Malay je dah kena menulis 10 perenggan, busuk-busuk pun 5 muka surat T^T Econs pulak ada 4 essay, alhamdulillah aku guna 6 page je. Sebab aku rasa member lain lebih dari 6 page. Risau pulak aku. Papepun keluar je dewan ada laaa rasa jari makin sador.


Geli nak letak gambar ni. Tapi nak letak jugak.


Tapi...


Tapi aku risau. Exam sebenar bukanlah exam di dunia ni. Apa pun keputusan yang keluar nanti hakikatnya semua Allah dah tentukan. Cuma latihlah diri untuk berlapang dada atas segala Qadar Allah.


Yang perlu dirisaukan oleh aku dan yaaa engkorang lain yang tengah bercuti ni ialah acamner amalan kita sepanjang cuti ni? Sepanjang duduk rumah? Sepanjang masa lapang ni? Hal ehwal konsisten ni memang payah. Sebab diri yang seorang perlu lawan dua - nafsu dan syaitan.


Tak boleh nafi iman kita ada turun naik jugak. Kalau dekat asrama bukan nak kata iman tu tinggi. Tak eh tak. Tolong fahamkan ayat aku sebelum baca ayat seterusnya. Cuma kalau nak bandingkan iman dekat rumah dan iman dekat hostel tu berbeza rasanya (nangis hentak kepala)




Tetiba teringat ayat akak ni,

"Bila dekat sini, kita banyak lakukan amalan sunat. Tapi dekat rumah kenapa amalan-amalan kita dah tak sama? Adakah Allah di kmb dan Allah di rumah berbeza?"





Astaghfirullahalazim


Benarlah - waktu cuti (setelah habis exam) ini lah exam yang sebenarnya. Exam yang Allah kasi dan resultnya adalah akhirat nanti.


Saya harap, saya dan sahabat-sahabat lain berjaya dalam exam sebenar kali ini. Bebudak yang baru habis espiyeem jangan gembira sangat. Kahkah kerek jugak aku ni tak kasi orang lain bergembira. Bukan nak kata apa, korang cuti lama ni. Jangan biarkan diri berendam lama sangat dengan hal dunia. Takut hati jadi keras.


Jika anda tak tahu ini kawasan mana, anda juga bukan student KMB sejati


No comments: