Thursday, September 18, 2014

Biarlah kita terasing


Hahahahaha amende semua ni? Tak sangka aku #mudahterhibur orangnya. Benda macam ni pun boleh buat aku gelak. Tolong seseorang tampil dan jelaskan.


#Malaypretty #MalayHandsome #UitmPretty etc etc


Aku perati je benda ni. Tapi makin lama makin menjadi-jadi pulak. Berlumba-lumba pusat pengajian mana yang produce paling ramai manusia kacak dan cantik. It's quite upset. Lantaklah kan nak kata aku ni (ehem) "bajet gila nak cakap macam ni" tapi eh eh nak cakap jugak *batuk batuk*


Taknak cakap banyak nanti berdosa pulak sebab bersangka buruk. Sebab yelah aku tak jumpa lagi motif benda alah ni. So far, feedback yang aku dapat diorang kata tak ada motif. Tak ada... what? Lol berwawasan sangat belia sekarang ni.


Camni lah, kalau rasa dengan semua ni boleh bantu ummah teruskan. Agak-agak "eh abende semua ni, belajar lagi bagus" yaaa ya pls hentikan. Takpun buat lah, #malaybijakpandai pastu upload gambar cara-cara menjawab soalan. Kan molek? Herherher --,


Haha tak tau lah nak cakap macam mana (berpeluh kepala) cuma sedih hmm emo pulak, gelabah je aku ni. Sedih lah. Kalaulah kita sedar macam mana Rasulullah berusaha nak martabatkan nilai wanita -- dipulau, dibaling batu, hampir dibunuh. Kalaulah kita sedar, mungkin semua ni tak akan ada. Worth it ke pengorbanan Rasulullah tu bila sekarang ni kita senang-senang je wujudkan pusat pameran manusia? T^T


Bukankah cantik itu elok disimpan? Kenapa dibuat tatapan? Sedih dooo aaaa rasa nak nangis. Sebab trend ni masa generasi aku. Sedih, malu, risau semua ada. Risau sebab benda-benda ni tak bawa ke mana pun. Lagi menunjukkan kita lemah. Lemah -- bila terlalu risaukan hal dunia. Risau siapa lagi hensem siapa lagi cantik T^T hensem-hensem nak bawa ke mana bang?



mari telan ayat ni beramai-ramai


Malu -- bila kanak-kanak dekat Palestin sendiri dah jelas dengan matlamat hidup mereka. Tapi kita -kita yang besar gajah ni masih gila-gilakan hal begini. Masih lagi menangis sebab tak mampu dapatkan iPhone 6. Malunya sebab kita-kita dekat sini masih kabur mana satu matlamat, mana satu alat.


Dalam minggu ni, dua kali dihentam dengan dua ayat; dari surah yang berbeza tapi bawa peringatan yang sama


Surah al-Ankabut,
"Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan..." (29:64)


Surah al-Hadid,
"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang)..." (57:20)


Banyak kali Allah ingatkan kita dunia ni hanya hiburan dan permainan kalau nak dinilaikan dengan kehidupan akhirat. Tapi... selalu kita buat-buat lupa, buat pejam mata. 

(Ehh sebelum tu) percayalah, aku tulis semua ni sebab nak ingatkan diri aku yang akan datang. Yang selalu lupa. Percayalah aku selalu je baca entry aku banyak kali (hahahahaha) sebab ada benda yang aku tulis, untuk diri aku sendiri yang akan datang. Percayalahh.


Sebab peringatan untuk diri sendiri itu perlu.


Berbalik kepada isu, biarlah nak kata guwa ni lame ke sebab tak dapat terima "benda tak ada motif ni". hehehe yadaa yadaa, tak semua benda kita kena ikut kan? *hirup kopi* kalau nak layan arus dunia ni memang jatuh lah kita. Sungguh -- layang-layang itu sendiri akan jatuh jika ikut arus angin.


Janganlah rasa kita ni alien sebab "eh kenapa semorang buat benda ni? Kenapa aku tak buat? Aku kat dunia mana?" Ingatlah yang -- "Islam tu datang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali asing sebagaimana kedatangannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu" (Hadis Riwayat Muslim)


Biarlah kita terasing. Hidup dekat dunia, redha manusia tu memang perlu tapi yang utama adalah redha Allah *senyum*


Terjumpa gambar ni 20 minit yang lepas, rasa nak upload sini ahaks



#Catpretty 

*melting* Oh hatiku tertawan.

1 comment:

Have you said Alhamdulillah today?