Saturday, December 28, 2019

Masih Hauskah Kita?

Tadi msg sorang adik ni saja tanya khabar dan tarikh exam. Baru tanya soalan satu line tapi reply yang dapat dari dia:

"ada mabit (read:qiam) ke?"

Pelik jugak kenapa 'teka' macam tu sebab tak cakap apa-apa lagi (tapi apparently memang nak ajak mabit pun haha)

"sebab saya dah tunggu lama" - her

/nanges jap/ T_____T


Sangat pure jiwa dia ni yang mencari-cari kebaikan. Dari awal kenal adik ni dia memang sejenis yang akan grab segala peluang yang datang. Even mabit tu dekat luar kawasan sendiri pun dia masih nak datang. Kalau tak dapat datang mesti ada sebab yang tak boleh elak.

Muhasabah sangat bila dah makin lama dalam tarbiyah, sejauh mana keinginan kita dalam menghadiri wasilah? Adakah sesegar saat kita mula jatuh cinta dengan jalan ni?

Juga, sejauh mana kekuatan kita menolak tepi segala hal dalam menyusun wasilah sebagai prioriti? Masih lagikah kita orang yang menunggu dengan rasa teruja? Atau golongan yang bertepuk gembira bila wasilah ditunda?

*****

Sebab tu juga suka surround diri adik-adik yang bersemangat ni. Mereka sangatlah mengingatkan yang suatu ketika dahulu kita juga begitu. Yang sangat haus untuk meneguk nilai-nilai tarbiyah. Takut sangat bila kita ingatkan kita dah cukup dan tak dahaga. Tapi hakikat dan realiti adalah sebaliknya. Tahu-tahu kita mati di tengah perjalanan sebab kehabisan bekalan. Ya, daie itu memang sentiasa memerlukan tarbiah sebagai bekalan.

Tapi muhasabah yang paling menampar diri, lama sangat dah ke aku tak buat mabit ni sampai adik ni ternanti-nanti T___T takutnya bila ada hak akhawat yang kita tak tunaikan.

Brb. Nanges sekali lagi.

No comments: