Friday, January 25, 2019

"Bila nak habis final exam…"

Alhamdulillah dah habis winter exam! Punyalah seronok menggoreng dalam dewan, sikit lagi ada bau-bau hangus. Ada jugak paper yang sendu, nak goreng pun tak tahu nak campak apa U_U Mampu doa banyak-banyak semoga keajaiban menjelma je ni. 


Couldn't agree more.

Looking forward sangat untuk jumpa semua weekend ni. Sebab rasa makin lesu dan lemau huhu boleh ke cakap cemni. Mujahadah dalam tempoh exam ni sangatttlah tinggi, kalau tak memang seronoklah bermain dengan kefuturan :')

Iyalah, kita exam. Adik usrah pun exam. Kalaulah akak naqibah kita pun exam. Hahh 3 layer tengah exam. Susah untuk buat usrah on the ground. The least untuk catch up dengan usrah is either doing online atau MABIT personal tapi kena lapor dekat naqibah.

Kalau tak buat macam ni, makin leburlah iman di hati huhu.

Waktu-waktu macam ni memang akan sedih dan down sangat sebab tak ter-catch up dengan mutarabbi. Hak-hak diorang yang tak mampu untuk ditunaikan. Pastu datang pulak bisikan, "tapi kau pun ada life, ada struggles, kena catch up dengan study lagi." -- fuh power betul pujukan syaitan ni! Bukan biasa-biasa. Rasa nak nangis je sambil lari dekat akhawat laju-laju untuk dapat pujukan yang betul T_T

Lagi down bila dah plan after exam nak buat aktiviti dengan mutarabbi, dah inform dan book sekian lama, tapi tetibe ada yang tak dapat datang sebab redundant dengan commitment lain. Tapi hmm yelah nak buat macam mana, benda-benda macam ni tak diduga sesiapa pun.

Kalaulah hati tu macam kaca, setiap kali adik usrah ws bagitahu tak dapat datang, crack dan retak jugaklah hati tu. Kalau berkali-kali macam ni memang retak seribu hahaha (sambil nyanyi lagu shila hamzah dan nangis dalam hati).

Walaupun tak pernah rasa putus cinta tu macam mana, tapi perasaan ni lagi sedih dari putus cinta, lagi sedih dari kena reject research Qs Maths Exploration :'(

Ambil masa beberapa ketika jugaklah untuk rationalise semua ni balik supaya dapat reply dengan ayat yang terbaik. Bukannya deme tak dapat datang sebab nak pergi tengok wayang, atau main bowling, atau keluar makan dengan kengkawan pun. Selagi perkara yang redundant tu adalah bermanfaat, tak dapat dielakkan/ditunda dan melibatkan orang lain jugak -- hence, I should be fine.

Afterall, the effort that they wanna come at the first place tu yang patut lebih dipandang :)

Fuhhh sejuk hati. Memang seronok pujuk diri sendiri haha.

The activity -- at the very first place pun untuk pastikan yang everyone dalam zon yang selamat. Yelah, masing-masing dah habis exam kan jadi pentinglah untuk plan apa yang perlu dibuat right after exam. Kalaulah masa-masa crucial ni tidak diisi dengan hal yang membangkitkan iman, kita akan mengisinya the other way round.

Kalaulah masa-masa crucial ini tidak dirancang oleh kita, ia akan dirancang oleh syaitan dan nafsu kita phew.

Jadi, saya semakin faham kenapa naqibah saya pun selalu buat macam tu.


*sambil scroll ke gambar atas tadi*

*copy, paste*




Update:
Bila adik-adik ada kekangan untuk hadir ke wasilah, selalu muhasabah diri. Takut ada dosa-dosa yang Allah tak ampunkan. Dan dosa-dosa kita tulah yang menjadi penghalang dan kesukaran untuk adik-adik datang T_T Allahummafaghfirlii

Sebab rumah bukan sekangkang kera, jadi bila dah turun ke sana tentulah berharap dapat berkumpul dengan semua. Sepanjang perjalanan tu masih lagi berharap, berdoa, dan beristighfar moga malam tu sempat jumpa semua.

Doa orang musafir mungkin, juga the power of istighfar --


 *I'm surprised! Dah lah tak update pape tiba-tiba dah sampai depan pintu rumah U____U*


Meeting diorang habis awal and fortunately sempat catch up half of our first session :') Allah's sooo full of surprise dan selalu berlaku baik dengan hamba-hamba Dia, selalu memudahkan urusan dengan cara yang tak disangka-sangka.

Moga kita lebih banyak beristighfar agar dosa-dosa kita tak menjadi penghalang dalam mengajak manusia menuju Allah.

Dan entah untuk kali keberapa, aku jatuh cinta dengan cara Allah bekerja.

No comments: