Tuesday, November 27, 2018

Tewas

*play*

Tak pernah diceritakan pada orang apa yang aku rasa selama ni akan kerinduan aku pada murobbi pertama.

Tak pernah tefikir untuk ceritakan pada siapa sebab susah untuk mereka faham dan tak boleh nak relate mungkin dengan apa yang aku alami. Kesedihan dan sakitnya perasaan menghimpit diri.

Hanya mampu diluahkan di sini atau menulis di atas sekeping kertas. Perasaan yang selalu datang tiba-tiba dan tak diduga, jadi aku perlu pen sentiasa dan akan mencapai mana-mana kertas yang ada.

Perasaan tu, mahu aku terjemah dan luahkan dalam tulisan agar sekurang-kurangnya hati menjadi lega.

Pernah juga menulis di atas tisu, sebab itu sahaja yang dibawa ketika itu.

Tapi semalam,

yaaa aku tewas.

Agenda untuk update diri dimasukkan di dalam meeting semalam.

Aku, yang baru sahaja sampai rumah dari satu program waktu tu tentu-tentunya ada beberapa perkara yang perlu dan mahu aku sampaikan pada semua.

Tapi ntah macam mana terlepas satu perkara yang selama ni aku diamkan dan kini mereka sudah tahu,

akan kerinduan pada murabbiku.


Hujung minggu lepas aku ke satu program dan berjumpa dengan beberapa jiwa yang aku tak sangka.

Antaranya, seorang adik yang wajahnya seiras sangat dengan murobbi pertama. Pernah berjumpa dengan adik tu sekali cuma summer yang lepas. Terkejut tu hanya Allah yang tahu.

Dan kali ini, aku berjumpa lagi dengan dia buat kali keduanya. Ditakdirkan masa mathurat pagi dibacakan, dia duduk bertentangan. Terus mengingatkan sekali lagi pada murabbiku yang pertama. Dengan suasana sejuk pagi, syahdunya bacaan mathurat, dan ditutupi dengan doa rabithah — ya doa rabithah yang membawa wajah murabbi pertama semakin jelas. Sebak aku menjadi-jadi.

Mujur masih sedar, emosi perlu dikawal. Kalau tak habis hilang segala isi pengisian pagi yang perlu disampaikan. Ikutkan hati, mahu sahaja lari dari semua manusia ketika itu dan duduk bersendirian dengan Tuhan.

Hanya Dia yang tahu membuak-buaknya rindu pada murabbi pertama sepanjang aku di situ hingga aku mencuri cari juga masa-masa bersendirian. Walau sebentar cuma, sekadar mahu bercerita dan luahkan kepada Tuhan akan perasaan-perasaan yang tak tertahankan.

Dan inilah antara apa yang murabbiku dulu ajarkan. Sentiasalah berbicara dengan Tuhan walau dalam apa jua keadaan.

Selama ni aku sentiasa mohon pada Allah untuk kembalikan dia (T__T). Tapi cara Allah makbulkan adalah dengan cara yang paling aku tak sangka-sangka.

Allah hadirkan satu jiwa yang mukanya seiras sangat dengan murabbi pertama. Yang bilamana aku bertanyakan pada akhawat lain mereka turut bersetuju dengan aku. Tiada lagi yang menyangkal akan irasnya wajah mereka.


Kepada adik itu, aku doakan moga Allah menthabatkan hati dalam jalan ini.

Untuk murabbi pertamaku, aku masih mendoakan dia sehingga hari ini.

Buat diri sendiri, moga terus melangkah laju dan dithabatkan hati -
Agar dapat bersama-sama dengan adik itu dalam jalan kebaikan, 
Agar dapat menyambut murabbi pertama jika dia kembali, 
Agar mutarabbiku tidak akan rasai dan lalui kepedihan yang aku alami.
***

Dan untuk pertama kali,

aku tewas dalam menyimpan rahsia rindu ini.

No comments: