Sunday, May 21, 2017

It’s not the fall that kills you


“Berapa banyak kes orang bunuh diri dan terjun dari tempat tinggi tapi pengakhirannya di hospital? Tidaklah mati, seperti yang diinginkan. 

Tahukan, yang menyebabkan dia mati bukanlah dari ketinggian berapa dia terjun, tapi bagaimana dia mendarat?” (Usrah, 140517)

View from: 15th floor, Tower Building, School of EEE UoN


Sometimes, we might think what kills the suicider is the height. But nahh Sherlock Holmes pernah buat investigation pasal ni kot (hahaha apa benda sembang sherlock holmes dalam usrah tiba-tiba.)

Indeed, what kills someone is not the fall, but how the landing is.

Melihat perkara ini dari kaca mata fikrah, macam tu jugaklah kot eh ujian-ujian yang Allah beri? Either we’ll be safe or not dari ujian-ujian tu. Safe as in “makin bertambah iman” atau tak safe bila kita “makin menjauh dengan Allah”.

Seperti mana terjun dari bangunan bukanlah penyebab utama kepada kematian seseorang, seperti itu jugalah ujian-ujian yang dihadirkan. Ia tidak membunuh, malah boleh menjadi sebab bertambahnya lagi keimanan kita (tapi landing kena selamatlah tehehee) Penentunya adalah pada landing. Which for this analogy, our landing port is Allah. The One yang kita perlu cari everytime rasa diuji, The Most Safest place untuk mendarat.

Buat semua yang sedang diuji, semoga ujian itu membesarkan lagi hati-hati kita dan semakin membawa kita kepada Allah 😉

And say, 'My Lord, let me land at a blessed landing place, and You are the best to accommodate' (Al-Mukminun:29)

p/s: Doakan esok dah start final!


No comments: