Monday, March 14, 2016

Cinta


"Kalaulah boleh jadikan satu benda sebagai kekasih saya, pokok ni lah kekasih saya!"

“Oh kalau Yan, kekasih tak hidup Yan pizza!”

^^"

Dalam masa seminggu pokok ni tumbuh daun baru


Seminggu yang lepas,
keluar kelas untuk rehat, 1/4 daripada pokok tu daunnya kering. Hari yang sama keluar dari kelas untuk lunch, 1/2 bahagian pokok tu daunnya dah bertukar warna keperangan. Cepat kadar layunya. Tak tahu kenapa tapi rasa menarik sangat pokok tu.

Pokok tu. Setiap kali berjalan di koridor pasti akan pandang pokok tu. Setiap kali pandang, mesti akan senyum. Kadang rasa tak puas. Sekali toleh, dua tiga langkah toleh lagi. Allah.
Ada 5 batang pokok sebaris. Dari tanah yang sama.
Tapi Allah pilih yang satu itu sahaja.
Pasti ada sebab atas setiap pemilihan Allah.
Untuk hari yang seterusnya semua daun bertukar perang, daun mula gugur. Tak dapat pulak tangkap gambar yang itu. Pasti, pasti ramai yang akan kagum. Setiap kali angin kuat datang, berpuluh-puluh daun gugur. Senyum. Tak tahu kenapa rasa seronok dan tenang sangat masa tu. Allah tahu benar cara terbaik untuk membuat hati hambaNya berbunga-bunga.
Sedangkan sehelai daun yang gugur pun Allah tahu. 
Apatah lagi isi hati kita ni.
Sudut pandang dari koridor kelas 080316

Sudut pandang dari koridor kelas 110316
(quality gambar lain sebab yang ni guna phone camera huhu)


Untuk hari yang terkemudian, pokok tu tak dibiarkan lama menjadi ranting. Allah terus tumbuhkan daun baru. Hijau muda. Warna yang lebih terang berbanding daun pada pokok-pokok berhampiran. Cantik. Cantik benar. Entahlah, tak pernah ada perasaan macam ni. Setiap kali pandang, mesti rasa cinta. Hebat betul Allah ni, melalui pokok pun dia boleh salurkan rasa cinta tu.

Pokok ni pasti jadi antara benda yang akan dirindu bila keluar KMB nanti. Pernah satu tahap, rasa nak peluk je pokok tu. Ok. K. Tunggu bila tiada yang melihat.


Hanya dari kisah sebatang pokok, banyak hal sebenarnya yang kita boleh tadabbur. Bukankah dalam al-Quran juga Allah banyak menggunakan pokok dan tumbuhan sebagai perumpamaan.

No comments: