Sunday, June 14, 2020

Appreciating the Process

"People rarely value the process, everybody is so obsessed with the result that they forget the process itself is really big." 
- a random quote from a talk series 
As how I'll always remind my adik-adik to always look back on their tarbiyah journey, I'll be doing the same thing too. Do take some moment to reflect on our tarbiyah story, hoping that we'll appreciate more on how tarbiyah has changed us to what we are today.


Tentulah KMB tu antara tempat yang paling dirindui sebab tempat pertama diajar betapa besarnya cinta Allah kepada makhlukNya. Fasa ditarbiyah dengan comel-comel lagi. Sering dimanjakan. Seronok je rasa kakak naqibah selalu DF hehe sebab yelah blok sebelah-sebelah kan.

Tiba-tiba dapat roti canai halim free.

Tiba-tiba naqibah ajak study sesama dekat library.

Walaupun fasa di KMB tu sekejap, 2 tahun cuma. Tapi cukuplah 2 tahun yang terasa banyak benar perkara yang berlaku di dalamnya.

Pergi first daurah sampai tak muat dua bas besar. Siap kongsi-kongsi kerusi lagi. Bila ditanya 'mana akak-akak dapat duit?' (soalan tipikal sebagai junior yang sangat innocent waktu tu), jawapan yang dibalas ketika tu, "ada orang-orang yang infakkan."

Kita diam je lah. Sebab tak faham apa. Yang tau waktu tu rasa seronoknya naik bas ramai-ramai dapat keluar dari KMB. A weekend getaway sebab bosanlah hidup buat IB je.

Walaupun waktu tu ada bunyi-bunyi yang kata jangan pergi sebab fishynya semua benda free tapi sangatlah bersyukur sebab tak termakan dengan khabar angin tu. Bukan ke kalau benda free lagi kita suka? Peliklah manusia ni. 

Satu kesyukuran terbesar sebab itulah permulaan kepada turning point cara fikir pada hidup ni. Hidup ini bukanlah untuk hidup sesuka hati. Tapi ada tujuan untuk kita penuhi.

Makin lama makin faham dari mana kakak-kakak senior dulu dapat duit untuk buat program. Benarlah mereka kata, duit untuk program akan ada dari orang-orang yang infakkan harta mereka. Bukan sekadar harta, tapi fikiran juga masa.

"Korang siapa free sekarang untuk tolong angkatkan 3 kotak kek." - seruan mingguan dari seorang ukht

Untuk jayakan satu program cukuplah dikatakan jumlahnya sangat besar. Besar untuk kami yang elaun hanya seberapa sepanjang di KMB. Jadi perlu ditambah lagi dengan usaha jualan menampung dana. Bila adik-adik tanya, "mana akak semua dapat duit untuk buat daurah ni?". Geli hati sebab soalan yang sama aku pernah tanyakan awal dulu.

Dan akhawat ingat tak lagi kita gelak-gelak je jawab soalan tu dari balik tabir;

"Kalaulah diorang tau kek-kek yang diorang beli tu lah sebenarnya harga menampung daurah diorang hahaha"

Ya, usaha jualan kek itu adalah antara salah satunya. Jualan yang digiatkan lagi bukan saja di blok-blok aspuri tapi disebarluas pula ke budak lelaki dan cikgu-cikgu di blok akademik.


Antunna, masih belum rindukah kita?

Merindui proses awal tarbiyah kita.

Rindu saat kita beramal bersama. Bersama-sama naiki bas ke masjid putra dari serdang. Berhimpit di dalamnya bersama pekerja yang pulang petang. Berdiri di dalam bas, berpanas-panasan dan mathurat dibaca secara perlahan. Bila sampai stop dan turun je dari bas, terus ada yang katakan;

"Wahh rasa macam baru keluar dari zulumati ilannur"

Punyalah horror kan bas tu haha.

Cepat benar masa berlalu. Masing-masing sudah berada di medan masing-masing. Berada di kawasan secara asing. Moga kisah-kisah awal tarbiyah kita ini akan sentiasa kita rindui. Saat-saat betapa semangatnya kita menjalani jalan ni. Syura dan qadhaya hingga lewat pagi. Dan bila dimainkan semula recording, boleh dengar bunyi cengkerik dan kipas surau tenggelam timbulnya di balik suara-suara kita. Harapnya ia menjadi saksi atas setiap perkumpulan kita.


Rindu.
Rindu membacakan doa rabitah ini bersama.

Dan tentulah,
saya rindukan saat bersama antunna sentiasa.

Harapnya bukanlah suatu rindu kosong.
Tetapi rindu yang saling mendoakan
dan menguatkan lagi pilihan kita pada jalan ni.
Moga rindu ini mentsabatkan rasa hati.

Rindukan dan hargailah proses tarbiyah kita.

******

Tarbiyah adalah satu proses pembelajaran. Proses meninggalkan perkara yang tidak mendekatkan kita pada Allah kepada hal yang membawa kita kepadaNya. Walaupun pada perkara yang kita tersangat mahu, tapi apalah gunanya kalau itu bukan yang Allah mahu.

Walau apa jua ujian kehidupan, moga kita terus memilih untuk ditarbiyah dan mentarbiyah.

2016 -- Masjid yang pakciknya belanja kita air kelapa fresh sedap


Road to BFG.

No comments: