Wednesday, March 18, 2020

Do more because you'll never know

Sebenarnya tak ada lah terkesan secara emosi sangat sebab Covid19 tapi bila balik library jalan kaki dengan coursemate tadi dan diorang bukak cerita-cerita dari first year ada lah rasa sedih sikit. Tak sangka akan akhiri tahun akhir sebegini rupa. Kita rasa kita tahu semua perkara tapi terlupa Allah lah yang mengenggam semua urusan kita.

Tak sangka minggu lepas akan jadi kelas terakhir sebelum kelas-kelas lain dibatalkan. Tak terfikir winter lepas akan jadi exam terakhir yang akan diambil sepanjang bergelar undergraduate student. Tak sangka Februari lepas akan jadi daurah darat terakhir dekat UK. Tak sangka kebanyakan program nasional tahun lepas akan jadi yang terakhir di UK sebelum balik Malaysia. Banyak perkara 'terakhir' di UK yang tidak dijangkakan ia adalah yang terakhir.


Akhawatifillah,
banyak sisi yang kita boleh insafi dari peristiwa Covid19.

Ada masa kita ambil mudah banyak perkara sebab fikirkan ada banyak lagi masa. Banyak lagi peluang akan datang. Kita bertangguh nak menyahut seruan sebab "takpelah nanti next daurah aku pergi". Kita bertangguh nak beramal sebab rasa esok ada lagi.

Hanya tersedar bila yang terakhir kalinya tak dapat diulang kembali. Mula berharap kalau tahu itu yang terakhir mesti akan all out sehabis baik. Berharap juga masa diputar kembali agar dapat buat lebih lagi. Mahu buktikan pada Allah ini lah mastata'tum yang dijanjikan dalam doa-doa yang kita ucapkan.

Saat ini, kita mula belajar dan sedar bila adanya seruan haruslah pantas menyahut sebab kita takkan pernah tahu itu mungkin peluang dan amal terakhir untuk kita perform di mata Allah.


Galakan mengkuarantin diri di rumah adalah fasa yang sangat baik untuk kita mula muhasabah. Marilah giatkan amal-amal kita, lebihkan istighfar dan taubat dalam hati, menjaga solat dan mula mengaji. Kekesalan sekarang mungkin boleh dirawat tapi sedih benarlah jika masih bertangguh taubat kerana terlupa mati akan datang dan kita akan pergi.

"Dan jika sekiranya kamu melihat orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya (mereka merayu), "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia) nescaya kami akan mengerjakan kebajikan. Sesungguhnya kami sekarang telah yakin." (As-Sajdah:12)

Ntahlah. Selalu sangat terbayang-bayang ayat atas tu bila banyak sangat program yang tak dapat diteruskan sebab Covid19. Mula reflect sebenarnya diri ni boleh buat lebih lagi sebelum Covid ni terjadi U_U Gerun terbayang akhirat nanti. Saat kita memang dah tak boleh balik ke dunia untuk beramal lebih lagi.

Antara soalan yang baik untuk kita biasa menanyakan diri, "kalau hari ni adalah yang terakhir, maka apa aku akan buat supaya tak kesal kemudian hari?"

Haih Covid19 ni benar-benarlah menginsafi diri.

2 comments: