Tuesday, March 31, 2020

3.0 Buku Catatan


Ok janji. Kita cuba jadikan ni last post untuk tajuk ni.

Yang membawa kepada kewujudan entri bersiri ni bukanlah kerana kisah terjumpa diari dan catatan-catatan lama. Tu kebetulan sebenarnya. Sampai ter-drag point sebenar ke entri ketiga pulak hehe

Lately baru perasan yang diri ni sangatlah suka menyimpan kenangan. Selain tangkap gambar, antara cara menyimpan memori adalah dengan menterjemahkan kisah-kisah tu kepada tulisan. Jadi tak peliklah kalau dari dulu memang ada habit menulis diary :p

Kalau kita pernah berjumpa di dunia nyata, watak anda pasti ada terselit di mana-mana entri. Akhawat KMB tu rasanya semua watak diorang pernah ada dalam blog ni haha.

Lepas tu terfikir macam mana rasanya bila kita pulak baca kisah diri sendiri dari point of view orang lain. Pernah kan baca novel yang ada 2 style penulisan:

1. Watak utama sebagai pencerita (basically macam dekat blog ni je hahaha)
2. Penulis sendiri yang menceritakan kisah watak utama tu

Ok tak ingat dah apa term kepada dua teknik penulisan ni. Tapi faham kannn? Jadi benda yang nak sangat dalam syurga nanti adalah novel kisah sendiri macam style penulisan (2) tu :p

Nak membaca satu novel yang penulisnya adalah Allah dan dari point of view Allah tentang diri kita.

Kalaulah penulisnya adalah Allah,
tentulah pemilihan diksinya sangat tepat,
plotnya disusun dengan kemas,
semuanya dikisahkan dengan indah sekali.

Kat syurga nanti nak kenang memori yang best-best masa dekat dunia dulu dalam bentuk novel. Kisah-kisah mencari Allah. Kisah-kisah DnT yang manis walau tragis. Yelah kalau angpa suka tengok movie, requestlah movie. Tapi selalukan orang cakap kalau novel dengan movie, novel lagi feeling kan kehkeh.


Dah lama berangan dengan impian syurga yang satu ni. Dan teringat balik sebab usrah 2 minggu lepas tadabbur surah al-Haqqah. Antara scene dekat akhirat yang digambarkan dalam surah ni adalah scene ketika Allah memberikan kitab amal kepada manusia.

"Adapun orang yang kitabnya diberikan di tangan kanannya, 
maka dia berkata, "Ambillah, bacalah kitabku (ini)." (69:19)

Bila go through tafsir ayat ni rasa seronok sangat baca gambaran reaksi orang tu. Yakni golongan yang menerima kitab dengan tangan kanan. Mereka melaung-laung dengan ceria supaya semua makhluk ketika tu membaca kitab amalnya :')

Like, "weah tengoklah tengoklah!!!"

Excited dia macam kita dapat report card yang result semua excellent. Pastu menjerit satu kampung nak semua orang tahu. Tak sabar jugak nak balik rumah dan tunjuk dekat satu family! Dan perasaan excited tu-- perasaan yang nak bagitau dekat satu dunia tu hanya akan terkeluar bila rekod kita cantik dan excellent.

Disambung pada ayat seterusnya lagi--

"Sesungguhnya aku yakin bahawa (suatu saat) aku akan menerima perhitungan terhadap diriku." (69:20)

Bila baca ayat ni, telan air liur jap. Diorang ni sangatlah yakin dengan hari penghisaban tu. No wonder kitab amal mereka cemerlang yang amat. Kalau kita tau esok ada exam pun kita akan belajar bagai nak rak sampai rak pun patah. (Eh, yeke study? ke tak?)

Ok lah secara common sense-nya studylah kan.

Jadi, hanya mereka yang beriman dengan hari di mana segala amal akan diberi scoring; akan menjadi sangat berhati-hati dalam setiap tindakan. Keimanan yang mendorong mereka membuat kebajikan, mahu sentiasa berikan yang terbaik, membuat amal yang baik-baik. Sebab nak keep the record untuk sentiasa cemerlang.



Jadi, impian nak ada novel sendiri di syurga tu bukanlah terhenti di situ. 

Nak share novel tu dekat semorang yang ada di syurga masa tu termasuklah wildan (pelayan syurga) supaya diorang baca jugak novel tu hahahaha mestilah nak promote novel kita. Hellooo benda best kan perlu dikongsi! XD

Bayangkan menjadi watak utama. Kisah-kisah dalam novel tu pulak cuma kisah yang best-best je. Kisah yang baik-baik dan Allah al-'Afuw memadamkan keburukan yang pernah kita lakukan. Bukan sekadar memaafkan tapi juga memadam. Macam benda-benda tak best dalam diary sekolah menengah dan keburukan sepanjang hidup kita ibaratnya tak pernah berlaku pun :')

Nak duduk berehat dalam syurga di tepi sungai teh tarik, baring atas katil yang empuk (56:34), cuaca tak sejuk dan tak terik (76:13) sambil baca novel tu dan mengesat air mata, "haih penat betul dunia tu, mujurlah di syurga ni dapat berehat-rehat dengan abadi". Kemudian disambung membaca novel tersebut sambil mengunyah buah-buahan yang dipetik dengan semudahnya (69:23) dan meneguk air dari cawan yang ukurannya customize sempurna dengan tangan kita (76:16).

Bestkan syurga ni!!! Nak request katil empuk tepi sungai pun boleh 😋

Jadi inilah motivasi syurga saya supaya teruskan hidup di dunia ni dengan kisah yang baik-baik. Supaya hanya kisah yang best-best je dapat dikenang dalam 'novel' tu. Nak sentiasa buat kebaikan dan impress 'penulis' kepada kisah hidup kita ni.

"Maka orang itu berada dalam kehidupan yang diredhai." (69:21) ^^,

Moga Allah kurniakan kita kekuatan untuk istiqamah dalam jalan kebaikan. Supaya bukan sahaja dapat menjadi golongan yang excited menerima buku amal (dengan tangan kanan) tapi juga untuk Allah meredhai kita sebagai hambaNya.



Jadi, apa motivasi syurga awak? (:



2 comments:

. said...

:)

gambar selamat pagi said...

nice artike kaka, jangan lupa berkunjung juga ke blog saya :)