Thursday, September 06, 2018

One of a kind

There's only 2 person in KMB calling me "Shizan".

Dan salah seorangnya sejenis;
"Shizan, bangunnn sekarang dah pukul 3 pagi and tengah hujan!!!" 
"Shizan kita tengah marah dengan someone" - dia pegang tangan aku, mata pandang ke depan tahan marah.
"Shizan, awak ni macam laki lah!" - pastu tak puas hati sebab tak ada siapa agree dengan dia
"Shizan jom buat plan Ramadhan!"
2016, Her Ramadhan's planner, and I saved this photo because amazed with her effort


She's the one yang selalu tanya pendapat walaupun sekadar,

"Shizan boleh tak kita nak beli makanan tu?"
"Kalau awak beli sebab lapar, belilah. Kalau sebab nafsu awak tahanlah" -- aku 
Tak lama lepas tu dia datang surau (tempat lepak dan study) dan.. 
"Shizan tengok niiii" -- beserta tangan penuh makanan dari koop dan burger dari food court. 
"Eh! Awak ni!!! >:(" 

Geram pulak aku, sebab tahu dia bukan lapar sebenarnya. Tapi aku join jugak makan beger tu. Rasa tak normal kalau menolak (beger kottt), oh and I can still remember the laughs :') Ya Allah rindunya. Every feeling, things, good/bad news dia akan kongsikan.

She's really one of a kind, not my classmate neither shared the same floor in the block. Masa hujung-hujung sem 2 tiba-tiba dia masuk bilik bawak buku untuk belajar apa semua. Memandangkan waktu tu aku dan rummet jenis yang biar je pintu terbukak malam-malam.

Tapi kitorang macam layan je lah, sesiapa datang bilik tu memang akan rasa macam bilik diorang jugak hahh sebab kitorang jenis tak kisah lah nak bawak 1 kampung masuk pun boleh. Selagi muat.

Bermula saat tu hampir tiap malam dia datang. Kalau tak study, mesti buat kacau. Rajin naik turun tangga, datang bilik bawak makanan. Sembang selagi mampu, boleh kata macam rummet ketiga dah dia ni.

2015, Random sangat tetibe kitorang dapat Dominos :')


Tiba satu petang rummet aku tanya,
"Jan, kau dari dulu memang dah rapat ke dengan dia?",

Rummet aku mungkin expect aku dan dia dah kenal rapat dari blok akademik memandangkan kelas kitorang sebelah-sebelah.
"Tak pun. Sebelum ni kalau jumpa pun ala ala terserempak kat koridor je"
Aku garu dagu jap. Baru terfikir.
"Lah, gaya dia datang bilik malam tu macam dia kenal kau lama"

Bila fikir balik rasa pelik jugak. Ada satu petang waktu sem 3 aku bukak pintu bilik, tengok-tengok dia tengah tidur dekat katil aku. Rupanya dia tengok aku tak ada dekat surau, dia singgahlah bilik nak cari. Tapi bilik aku macam sangat selesa nak tidur kan, ceritanya memang 1-0 lah. Katil menang, dia kalah.

Tak pernah terfikir pun akan ada close relationship dengan dia ni walaupun kelas sebelah-sebelah. Tapi hebatnya Allah dia temukan kita dengan orang-orang yang tak disangka dengan cara yang sangat unexpected. Walau classmates majority lelaki, tapi ramai sangat kawan perempuan yang Allah hantarkan dekat KMB ni, orang-orang yang baik pula tu sebagai kenalan T^T yang ajak pada kebaikan dan yang tidak menjatuhkan. Students KMB ni memang soleh solehah betul.

There's this one day we met up after IB days. Updating stories and stuffs, then she asked me like always,
"Shizan, awak rasa salah ke apa kita buat ni?" - dia

Aku diam jap beberapa saat. Soalan retorik. Sebenarnya dia tahu sendiri apa yang dia buat tu betul atau salah. Mungkin nak jawapan dari aku untuk bagi dia sedap hati sikit. 
"Awak rasa?" - aku

Tergelak kecil lepas tu. Biarkan soalan tu tak berjawab dan aku sambung minum green tea yang sedap. Aku biarkan lagi dia sambung berfikir. Mungkin sebab taknak selalu bagi jawapan terus, macam ada skema pulak kan.

Aku taknak jawab sebab aku sedar yang kita akan terpisah benua buat beberapa ketika, tak akan selalu ada bersama. Biarlah kali ni awak yakin untuk decide yang terbaik untuk diri.

Hingga kini pun dia akan whatsapp bila buat something. Then "bye"-ed me macam tu je. Eh, senang betul conversation kita berdua hahahaha

2016, Visiting KMB before fly

Antara member yang buat kita selalu termenung jauh jugaklah kenapa korang semua fly Aussie hmm :/ *sebak*

Aku tahu dia tak tahu pun kewujudan blog ni, apatah lagi untuk bukak dan baca entry ni. Tapi kalaulah satu hari nanti aku dah takde bolehlah sesiapa bagitahu aku sangat appreciate kehadiran dia cuma tak reti nak ucap ayat sweet depan-depan je.

Indeed, you're one of a kind. A blessing that Allah has granted me with throughout the IB-journey. Tengs sebab effort sangat tolong improve TOK essay iolls :p


****

I'm writing this entry because I'm missing all of your rants.

"Shizan awak ni peliklah. Tak pernah jumpa orang yang emosi dia berubah in a split sec. Awak baru je menangis tadi sekarang boleh gelak cerita pasal benda lain."

"Oh well, kita kan macam lelaki :P"

- The 2016's conversation

No comments: