Thursday, June 02, 2016

2 tahun yang mengajar




KMB - Kolej MARA Banting


"eh dekat mana tu?"

Jarang-jarang orang tahu kewujudan tempat ni.

Tapi cukup terkenal dalam kalangan pelajar sebagai Kolej MAHA busy

Awal-awal dulu nak upload gambar KMB curi dari google je huhu. Tapi rasa tak best sebab bukan kita yang tangkap gambar tu kan. 2 tahun dekat KMB cukuplah terkumpul 81.1 GB gambar dan video tentang KMB.

Lepas ni tak ada lah nak curi-curi lagi (batuk-batuk)

**********************************************

180616 - End of IB Papers

Alhamdulillah

Allah sangat permudahkan segala urusan.

Astrophysics yang sebelumnya baca banyak kali punyalah tak masuk-masuk. Tapi malam sebelum exam Allah sangatlah menghadiahkan kefahaman tu. Tiba-tiba suka pulak belajar astrophysics ni sampai rasa tak sampai hati nak let go nota-nota tu semua huu

Paper Malay, Economics, English, Chemistry, Maths yang kalau nak menceritakan setiap satunya ada sahaja pertolongan dari Allah. Pertolongan yang tidak disangka-sangka. Terasa sangat kehebatan Allah tu.

Berdoa dan berharaplah. Berusaha sebaik mungkin dan kemudian wakilkanlah Allah atas segala urusan kita. Teringat analogi yang diberi dalam buku Hati Sebening Mata Air (Amru Khalid)

"Pernahkah kita menyewakan atau menjual rumah melalui agen perjualan, dan mengadakan kontrak penyerahan kuasa atas rumah kita? Pegawai agen akan bertanya "Anda sudah tanda tangan?" Dan kita akan jawab, "Tanda tangan, tentu!" Kita percaya dengannya, kita serahkan harta kita padanya, kita begitu mudah menandatangani kontrak penyerahan kuasa atas harta kita.
Tapi sudahkah kita tanda tangan dalam akad perwakilan dengan Allah? Akankah kita menyerahkan urusan pada-Nya, di saat kita tidak mempercayaiNya. Dia bernama "Al-Wakil", tetapi kita tidak percaya pada-Nya."

Salah satu pesanan murabbi yang masih saya ingat hingga ke hari ini,

“kita tidak berdoa pada Allah untuk terlepas daripada sesuatu halangan untuk (kemudian) berbuat maksiat (dosa)”

Sangat terkesan dengan pesanan ni. Sebagaimana rapatnya hubungan kita dengan Allah sepanjang musim peperiksaan, begitu jualah rapatnya hubungan tersebut selepas itu -- malah lebih lagi. Janganlah menjadi hamba seperti dalam surah Al-Ankabut,

"Maka apabila mereka menaiki kapal, mereka berdoa kepada Allah dengan penuh rasa pengabdian (ikhlas) kepadaNya, tetapi ketika Allah menyelamatkan mereka sampai ke daratan, malah mereka (kembali) mempersekutukan (Allah)" (29:65)

Semoga Allah menjaga saya dan awak semua walau di mana-mana kita berada. Semoga kita tergolong dalam golongan hamba Allah yang sedikit, yakni hambaNya yang bersyukur.

Kehidupan kita sebagai IB student tentu-tentu akan berakhir, tapi kehidupan kita sebagai hamba Allah adalah selamanya. Teruskan bermujahadah dalam menjadi hambaNya yang setia.

Solat hajat (Blok F) -- hahhh ni gambar curi dari pendrive ketua blok huhuhu

No comments:

Post a Comment

Have you said Alhamdulillah today?