“Awak turun station ni ke?”
Dia anggukkan kepala.
Aku tengok jam hampir cecah 11 malam. Untuk musim winter cenggini 11 malam boleh tahan pekat gelapnya.
Aku tengok jam hampir cecah 11 malam. Untuk musim winter cenggini 11 malam boleh tahan pekat gelapnya.
Train to Nottingham, February 2019
“Akak turun sini jugaklah, kita jalan sama-sama.”
“Aww, sweetnya haha.” -- lol bukan memang selalu sweet ke
Sepanjang perjalanan nak ke rumah masing-masing, kawasan parkir kereta pertama-tama sekali perlu dilalui. Sepi yang benar-benar sepi. Terasa bijak sebab ambil pilihan turun station tu teman dia jalan sekali haha
Diri sendiri pun selalu cuak kalau lalu car park sunyi macam ni. Sesiapa je boleh sembunyi di celah-celah kenderaan. Tapi hm yelah kalau nak buat jahat tu dekat mana-mana dan bila-bila masa pun boleh.
Tapi eloklah ambil langkah keselamatan dengan balik berteman.
Ntahlah terasa ada keperluan untuk buka cerita lama sepanjang jalan berdua tu.
Antara kisah-kisah lama yang menyedarkan betapa berharganya akhawat ni dan betapa pentingnya untuk menjaga dan memastikan akhawat sentiasa selamat.
Terasa ada keperluan untuk diceritakan agar pengajarannya tidak terhenti hanya pada kami, supaya dia belajar dan fahami tanpa perlu dia lalui.
Memori ni kalau tidak dikisahkan atau dituliskan, sayanglah hanya sekadar menjadi memori.
Antara kisah-kisah lama yang menyedarkan betapa berharganya akhawat ni dan betapa pentingnya untuk menjaga dan memastikan akhawat sentiasa selamat.
Terasa ada keperluan untuk diceritakan agar pengajarannya tidak terhenti hanya pada kami, supaya dia belajar dan fahami tanpa perlu dia lalui.
Memori ni kalau tidak dikisahkan atau dituliskan, sayanglah hanya sekadar menjadi memori.
*********
Masjd Jenjarom, Nov 2017
Macam biasa tiap malam bila daurah mesti kitorang akan berkumpul lepas adik-adik semua dah mula berehat atau masuk tidur. Bermulalah sesi muhasabah untuk satu hari yang panjang tu. Lepas dimuhasabahkan segala hal, terus masuk kepada agenda isu berbangkit.
“Sebenarnya tadi, ukht S accident. Terlanggar divider.”
Ok apa ni? Apa ni? Kenapa tak tau.
Diceritakan dari mula yang ukht S bawa kereta this one kakak untuk ke daurah. Tak sure sebab apa. Sebab beli barang atau angkat barang daurah kot. Tapi cerita dia, ukht tu pandu sorang-sorang tak ada yang teman. Pendek cerita berlaku micro sleep dan bangggg hah terlanggarlah divider.
Micro sleep ni memang bahaya waima kita dalam kelas sekalipun. Terjaga dari micro sleep tahu-tahu lecturer dah masuk next chapter. err, seram.
Ok, dekat mana kita tadi?
Micro sleep ni memang bahaya waima kita dalam kelas sekalipun. Terjaga dari micro sleep tahu-tahu lecturer dah masuk next chapter. err, seram.
Ok, dekat mana kita tadi?
Hah pendekkan lagi cerita kitorang pakat-pakat untuk bayar ganti rugi kerosakan sama-sama. Tapi kakak tu taknak terima. Cuma yelah kena marah (tegur) sikit,
“Kenapa boleh biarkan akhawat tu pandu sorang? Kalau jadi apa-apa dekat dia macam mana?”
Yelah kalau ada peneman boleh juga tengok-tengokkan pemandu bila dah mula mengantuk tu. Tapi, betapa kakak tu concern dengan keselamatan akhawat sampaikan sikit pun dia tak sebut pasal kereta yang remuk di bahagian hadapan tu.
Walau tak ada nyawa yang terkorban atau sebarang kecederaan, tapi peristiwa dan teguran tu sampai sekarang memberi kesan (kalau tak terkesan, tak muncullah post ni kan lels). Pengajaran yang sangat besar dan menyedarkan -- satu kerugianlah buat gerabak DnT jika kehilangan walau hanya seorang ukhti.
Start dari situ dah start bina mindset yang keselamatan akhawat ni perlu dijaga. Permata dakwah ni.
Walau tak ada nyawa yang terkorban atau sebarang kecederaan, tapi peristiwa dan teguran tu sampai sekarang memberi kesan (kalau tak terkesan, tak muncullah post ni kan lels). Pengajaran yang sangat besar dan menyedarkan -- satu kerugianlah buat gerabak DnT jika kehilangan walau hanya seorang ukhti.
Start dari situ dah start bina mindset yang keselamatan akhawat ni perlu dijaga. Permata dakwah ni.
Dunkirk, 2am
Tapi, bila dah duduk UK 3 tahun ni makin immune dengan 'bahaya' tu -- Macam "selamat kot jalan gelap-gelap ni", sampai tak fikir langkah berjaga-jaga. Padahal UK ni bukanlah setiap masa selamat pun.
Dekat Notts sendiri banyak kali je dengar cerita ada orang follow dari belakang. Lagi-lagi masa winter bila malam lagi panjang. Pukul 5pm pun pernah ada kes.
Dan ada juga kisah akhawat diikuti dari belakang. Bukan keseorangan, tapi jalan bertiga. Mujur antara mereka ada yang mula perasan dan tak sedap hati. Terus laju-laju mereka berjalan dan ketuk pintu rumah lain sebagai pit stop.
'Lembaga' tu pun jalan laju-laju dan sorok di semak tepi rumah tu lol. Skeri pulak kalau orang dah main sorok-sorok dekat semak ni untuk tunggu je kita keluar dari rumah tu.
Dan ada juga kisah akhawat diikuti dari belakang. Bukan keseorangan, tapi jalan bertiga. Mujur antara mereka ada yang mula perasan dan tak sedap hati. Terus laju-laju mereka berjalan dan ketuk pintu rumah lain sebagai pit stop.
'Lembaga' tu pun jalan laju-laju dan sorok di semak tepi rumah tu lol. Skeri pulak kalau orang dah main sorok-sorok dekat semak ni untuk tunggu je kita keluar dari rumah tu.
Waktu tu mintak tolong ikhwah semua phone tak berjawab hmmmmhmm ingat suka hati je ke akhawat nak telefon suka-suka -______- kalau kena ikut dengan orang mabuk pun masih tahap call akhawat je lagi. So, tak adalah sepanjang masa bergantung dengan ikhwah tapi bila dah SOS ikhwah maksudnya emergency habis dah tu -_______-
Mujur ada this one guy angkat phone dan tolong jemput dekat rumah tu then hantarkan ke rumah diorang dengan selamatnya. Sampai sekarang husnuzhon je lah dengan ikhwah ni yang diorang silent phone.
Mujur ada this one guy angkat phone dan tolong jemput dekat rumah tu then hantarkan ke rumah diorang dengan selamatnya. Sampai sekarang husnuzhon je lah dengan ikhwah ni yang diorang silent phone.
Geramlah jugak masa tu. Kalau 1 permata dakwah pun sangat berharga, bayangkanlah kalau jadi apa-apa pada 3 akhawat? :///
Cakap macam ni pun sebab pengalaman sebelum ni huu murabbi lama selalu tegur sampai pernah keluarkan statement nak mutabaahkan tak boleh travel sorang (fuh, lap peluh jap bila baca statement tu T_T).
Tadi, sebelum balik dari program dan bakal menempuh satu perjalanan yang panjanggggg (gila) pun sempat kakak kabir pesan, -- "make sure battery phone penuh"
Sebab yang pesan tu adalah murabbi lama, terasa dituju khas pulak dengan pesanan ni hahaha
9hrs journey from Carnforth > Lancaster > Manchester > Leeds > Notts memang tak kelakar bila kena lalui banyak sangat transit. Menyesal jugak sebab nak berjimat punya pasal kena tempuh perjalanan lama cemni. Mujur musim bunga ni 9pm masih cerah so tak cuak sangat balik sorang-sorang haha
Akhawat pun kadang problem jugak sebab selalu travel hanya dengan bekalan tawakal yang tinggi sampai makin kurang common sense untuk berhati-hati ^^" Bagus je lah bekalan tawakal tu tapi kalau sampai tak ambil langkah berjaga-jaga tu bahaya sebenarnya.
Cakap macam ni pun sebab pengalaman sebelum ni huu murabbi lama selalu tegur sampai pernah keluarkan statement nak mutabaahkan tak boleh travel sorang (fuh, lap peluh jap bila baca statement tu T_T).
Sebab yang pesan tu adalah murabbi lama, terasa dituju khas pulak dengan pesanan ni hahaha
9hrs journey from Carnforth > Lancaster > Manchester > Leeds > Notts memang tak kelakar bila kena lalui banyak sangat transit. Menyesal jugak sebab nak berjimat punya pasal kena tempuh perjalanan lama cemni. Mujur musim bunga ni 9pm masih cerah so tak cuak sangat balik sorang-sorang haha
9pm, Alhamdulillah arriving Notts safe and sound (:
Sebab bosan travel sorang jugaklah sempat menaip entri ni atas bas xp
No comments:
Post a Comment