Tuesday, March 11, 2014

Risau

Minggu ni buat pertama-tama kalinya adik bongsu aku periksa. Periksa tingkatan 1. Dak-dak PBS. Tak tau periksa camne, tapi dia kata Rabu ni last day. Okayy 3 hari je exam? k tak faham pbs ni.

Setiap kali dia periksa, orang lain yang risau - gelisah. Kadang-kadang rasa nak nangis tengok dia ni. Rasa bosan nak suruh dia baca buku. Sebab dia mesti dengan cerita kartun dia jugak hmmm. Aku tak ingat berapa kali aku geram tengok dia ni punyalah malas nak belajar.


Ada sekali tu zaman budak ni darjah 4 kot, dia bawak balik kertas Seni dia. Dia pilih soalan no.4 "lukis pemandangan dasar laut"

aku tengok kertas dia... ada ikan-ikan, ada bubble terapung keluar dari mulut ikan. Makin ke atas semakin besar saiznya. Bagus. Menepati Hukum Boyle. Semua dah bagus.. dan tiba-tiba aku nampak ada nenas dekat dasar laut. Nenas?


dan aku nampak spongebob. 






Jap, Spongebob? 












Dann... Patrick Star?

Image result for patrick star


Apakah


Apakah yang dia lukis? Nasib baik Patrick Star tu lukis hodoh tak ada rupa Patrick Star, nampak laaa macam tapak Sulaiman. Secara total lukisan dia dapat C. yelahh seni aku pun tak hebat mana tapi lukisan aku make sense jugak (kadang-kadang)

Lepastu semua orang bising-bising. Dia pulak bukan jenis melawan. Dia senyap je. Sebab dia tak melawan laa aku lagi sedih. Sebab dia buat muka sedih. Lepas tu aku marah orang yang marah dia. Bila aku marah... aku menangis HAHAHAHAHAHA LAWAK GILA JAN NI

Ada lagi tu, periksa seni jugak.

Arahan minta lukis "Labu Sayong". Malam sebelum exam tu puas aku ajar dia macam mana nak lukis labu sayong. Esoknya dia balik rumah dengan gembira, sambil keluarkan sesuatu dari beg. Dia dengan bangga tunjuk lukisan Labu Sayong dia dekat aku mmmm

Silap besar dik... Silap besar... Maka aku pun...


"Kenapa bawak balik???"

"Kenapa tak hantar???"

"Kenapa lukis buruk sangat???"

"Kenapa lukis kecik-kecik???"

"Kan semalam dah ajar???"

"Eh tak kisahlahhh! Tapi kenapa tak hantar???"

Geramnyaaa. Geram sangat rasa nak nangis. Geram cikgu yang jaga periksa tu tak kira betul-betul ke? Macam mana boleh terlepas kira kertas adik aku ni? Lebih sebak dari nak marah :') nasib baik Shafiqa tak ada masa tu, sebab Shafiqa lagi jahat dengan dia Hahahahahaha

(cerita tambahan) Shafiqa kalau marah lagi kejam. Pernah sekali tu adik aku frustrated kena marah dengan Shafiqa, dia masuk bilik menangis. Dia conteng nota kemistri je. Tapi Shafiqa garang kemain. Pastu aku marah Shafiqa balik. Pastu aku pulak yang menangis HAHAHAHAHAHA tak bolehlah marah-marah orang ni.

(gambar hiasan)

Semalam dia balik sekolah dan terus ke dapur.

Bancuh susu, jet jet nak cicah Oreo

dan aku tanyalah, "esok exam apa pulak?"

"English, Seni, Geografi...... je"

"je? apa je? apa?"

"dah baca ke semua tu? Eeee dia ni!"


Walaupun result SPM lagi seminggu, tapi untuk minggu ni aku lebih risaukan adik aku yang nak ambik exam. Dan aku risau tentang MH370. Masih terfikir mana pergi MH370. Dimana kalian?

Secara seriusnya, result spm lari dari perhatian aku untuk sementara waktu. 




Berhenti menaip. Dan mainkan lagu 'Menghitung Hari'



7 days left

No comments: