Friday, January 28, 2011

kelas aku lain macam

Masa hari pertama masuk sekolah bagi sesi 2011, benda pertama yang aku nampak tangki air. lepas tu aku bersorak dengan penuh kegirangan, "yeay ! yeay ! Dah sampai sekolah". Sikit tak kisah kalau engkorang tak percaya dengan apa yang aku buat ni. Sebab sememangnya 2 ayat pertama adalah satu penipuan.

Masa hari pendaftaran tu aku terus cari nama sendiri dekat kelas apa. Dah tahu nama kelas baru boleh masuk dewan nak daftar. Sekilas pandang nama sendiri, tangan aku automatik tepuk dahi. Alamak, guru kelas aku ustazah ni! Lagi lagi masa tahun lepas ramai cakap ustazah aku ni garang.

Tapi bila dah lama-lama jadi anak murid ustazah ni, dia takdelah garang mana. Cis, propaganda je lebih. 

Ustazah siap sediakan kismis satu bekas untuk makan hari hari. Surat khabar UTUSAN untuk dibaca hari hari. Walaupun sebenarnya kitorang nak berita harian tapi ustazah tetap nak bagi UTUSAN. Katanya baca UTUSAN dapat meningkatkan bahasa malaysia kita. Betul ke? UTUSAN macam banyak politik mmm. 

Kau tau tak budak lelaki kelas aku ada 2 orang je? Mestilah tak tau. Sebab aku tak pernah cerita lagi. Memang dah ditakdirkan aku ni asyik masuk kelas yang paling ramai perempuan dan paling sikit lelaki. Lepas tu hampir semua cikgu keluarkan dialog yang sama,

"dah macam kelas perempuan saya rasa"

"awak semua jangan buli 2 orang budak laki ni ye"

"kenapa dua laki tu duduk belakang ? Lagilah tak perasan kehadiran diorang"

Yang dialog ke tiga tu paling membunuh. Aku dah laa duduk depan sekali. Mana lagi cikgu nak alihkan diorang kalau tak ke depan sekali. Elok elok duduk depan, aku kena berhijrah ke belakang sekali bawah kipas lagi tuuu. Pagi pagi dah menggigil kesejukan. Tiap pagi dah macam anak yang lari dari rumah masa hujan.

Yang dua orang lelaki kena duduk depan tu dah keluarkan keluh kesah berpanjangan. Duduk berdekatan dengan pintu masuk dihiasi dengan tirai bunga dan rama-rama memang satu penyeksaan bagi diorang. Kalau budak pinky boy masuk kelas aku mesti dia suka.

Dan lagi, bila cakap kelas ni ramai perempuan, hiasan pun mesti nak ada sentuhan perempuan. Kata kata hikmat yang tampal kat dinding semua pasal perempuan,

"perempuan solehah adalah perempuan...."

"perempuan yang menerima sesuatu...."

"perempuan ibarat hiasan dunia, sebaik-baik...."

"perempuan adalah seorang...."


Tak kisahlah rasa lain macam ke tak kelas ni, tapi still tak puas hati sebab kena duduk belakang sekali. Bukan apa, belakang-belakang ni tak berapa dengar sangat apa cikgu cakap. Aiseh, ni tak suka ni.

2 comments:

Anonymous said...

gampang.

Shahizan Azmi said...

@khairul anwar
best kan dapat duduk depan -.-' Haha