Sunday, May 17, 2020

The Infinite Reward

KMB, 2016
"Saya selalu sedih bila hilang sabar. Sebab Allah kan kata Dia bersama orang yang sabar.
"...Innallaha ma'assabirin"  
"Manusia ni... bukanlah selalu ada dengan kita. Bayangkan kalau kita hilang sabar, how can we afford kalau Allah tak bersama kita?"
*efek mata bergenang dan menahan hingus dari keluar*   

Will always take a moment whenever I went through any ayat in Al-Quran regarding Sabr. Mungkin sebab waktu sekolah dulu selalu geram bila orang tak ikut peraturan. Rasa sangat Allah selalu uji kesabaran waktu tu. Lagi, masa KMB berapa kali ntah rasa nak give up dengan study. Tapi sebab Allah kata Dia ada dengan orang yang sabar — terus tak jadi nak patah balik.

Itulah, bila hilang sabar selalu sedih dengan diri sendiri sebab takut Allah takde dengan kita.  IB tu dah lah susah. Kalau Allah pun takde dengan kita. Nak harapkan siapa lagi. Like, "Ya Allah, I'm so sorry janganlah tinggalkan aku." U_U Innocent jugak dulu. Ya, sekarang pun masih innocent.

(2:153) tu lah ayat motivasi untuk bawa DnT sambil nak menghabiskan IB dulu. Dan lepas tu apa-apa ayat dalam al-Quran tentang sabar rasa…. appreciated dan touching sangat. Ntahlah tak tau nak describe macam mana. Sebab al-Quran banyak bentuk cara fikir diri ni dalam memandang aspek "kesabaran".


Bila bergelumang dengan DnT, banyak membuka perspektif baru tentang sabar. Sabar yang bukan sahaja pada menahan marah. Tapi sabar dalam ketaatan dan sabar untuk tidak bermaksiat. Susah rupanya sabar ni — Untuk kekal tsabat hingga akhir hayat. Untuk tak bermaksiat sedang kau sorang tapi perlu melawan dua; nafsu dan syaitan.

Kerana besarnya mujahadah untuk kekal sabar, jadi tak peliklah pahalanya juga besar; iaitu kesempurnaan pahala tanpa batasan.

"Katakanlah, "wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertakwalah kepada Tuhanmu." Bagi orang yang berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas. Hanya orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas."
"Katakanlah, "Sesungguhnya aku diperintahkan agar menyembah Allah dengan penuh ketaatan kepadaNya dalam (menjalankan agama)."  
(Az-Zumar:10-11)

Dalam banyak-banyak ayat dalam juz 23, tetap tertarik dengan ayat berkaitan sabar. Macam ada magnet tiap kali jumpa ayat tentang sabar. Dalam surah az-Zumar tu, lepas diceritakan tentang pahala sabar tanpa batas Allah terus ingatkan tentang ketaatan yang harus kita berikan pada Dia.

Rasanya pernah sekali buat entri tentang sabar. Tapi, dalam konteks tadabbur sabar kali ni nak ajak kita untuk sama-sama tetap sabar dalam ketaatan. Supaya dapat kekalkan momentum ibadah di hujung-hujung bulan Ramadhan ni.

Tetap sabar berpuasa. Sabar dalam terus berdoa. Sabar untuk bangun malam. Bayangkan, kita sabar taat beribadah dalam bulan Ramadhan dan lagi kekal sabar hingga penghujungnya. Yang dihujungnya itu kan ada malam yang lebih baik dari seribu bulan. Ya, sabar dalam menanti malam yang penuh kemuliaan.

Wadi Rum, Jordan

Sebab sekarang ni bulan Ramadhan, baru terfikir tentang satu perkara. Tentang kesabaran beribadah pada malam al-Qadr. Di saat mungkin ramai sedang sibuk fikirkan tentang raya, tapi bayangkan kita kekal fokus dengan Ramadhan dan dapat meraih pahala sabar beribadah (dan terkena pula) masa lailatul Qadr…. Pahala yang tanpa batas tu digandakan dengan malam yang lebih baik dari seribu bulan. Dalam bahasa matematiknya sangatlah infinity! Ini logik infinity kita yaa. Tapi level infinity Allah tu macam manalah agaknya 😭 hebatkan sabar ni.

Apa-apa pun, moga Allah terus kurniakan kita kekuatan dan kesabaran dalam bersabar untuk tetap taat walau setelah Ramadhan. Supaya dapat buktikan pada Allah yang kita ni sememangnya hamba Dia. Bukanlah hamba Ramadhan.

اللهم يامقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك

"Belajarlah dari kuda. Bila nak dekat dengan garisan penamat lagi dia pecut laju." - Murabbi 
— 7 days left before Ramadhan ends. 

No comments: