Thursday, May 07, 2020

Merancang Mati

Seram pulak buat tajuk macam tu. Jarang letak tajuk sebelum tulis entri. First time ni letak tajuk lepas tu baru nak menaip (haa kantoilah selama ni tulis random je pastu baru fikir tajuk).

Terfikir pasal mati bila tengah layan Jejak Rasul petang tadi. Jejak Rasul tahun ni diorang filming sekitar Jordan dengan Turki huhu rindunya dua-dua tempat ni U_U Tempat yang buat kita jatuh cinta dengan makanan sedap yang bernama khunafa. First time makan khunafa akhawat Turki belanja. Dia punya sedap tu rasa taknak share dengan orang lain haha lepas tu excited bila dapat tahu Jordan pun ada khunafa!

Okayy bukanlah semata khunafa tapi Jordan memang sangat best! Tak sia-sia ok labur duit terima pujukan Shazrina untuk pergi Jordan.

"Awak jomlahh, tiket murah ni. Kita belum pernah jaulah sekali kan." 
"Hellooo, Spain tu apa?"  *sent a photo*
"Ehh. Ok kalau awak join jaulah Jordan ni saya janji tak akan lupa sampai bila-bila."

Tengok dia ni, tak pernah mengalah dalam memujuk. Sebab doploh orang kan join jaulah Spain tu so nasiblah nama kita tak register dalam memori dia :') Dia tunjuk satu group photo dekat Spain dulu yang tak ada kita dalam tu. Dah namanya aku yang tangkap gambar tu, macam mana nak masuk dalam gambar hahahaha geramnya. Lepas ni nak pass camera dekat orang lain pulaklah 😂

Ok berbalik kepada keasyikan melayan Jejak Rasul hari ni. Tengah seronok tengok kawasan sekitar Jordan dalam JR tu tetibe dialog this one ukht berlegar-legar dalam kepala. Dialog yang dia cakap secara random masa tengah ziarah makam sahabat dekat Jordan. Dialog tu harus ditaip ya dekat sini. Selagi tak dikeluarkan tu rasa semacam je ayat tu terperangkap dalam fikiran. Risau tertaip dalam thesis fyp pulak nanti.

Macam ni lah lebih kurang dia kata;

"Hebat kan sahabat ni. Sebarkan Islam luar Mekah Madinah sampaikan syahid pun bukan dekat tempat asal diorang. 
Hebatlah! 
Kalau tak rasa hebat lagi, kita ni pernah terbayang dan terfikir tak nak mati luar Malaysia?"
T_T  *Gulp*

Masa dengar dialog tu rasa betul jugak sebab tak pernah terfikir pun possibility mati dekat tempat bukan asal kita. Sekarang ni dengan kes COVID dekat UK yang sehari capai 700-800 death, makin terkesan pulak dengan dialog dia tu. Sedangkan nak sakit pun kalau boleh mintak jauhlah kena dekat UK ni. Apatah lagi nak mati dekat sini yang jauh dari keluarga….

Makin kagum dengan para assabikun T_T Mungkin dari awal bila keluar dari Mekah-Madinah lagi diorang dah ada mindset yang mungkin takkan sempat pun untuk balik tempat asal masing-masing. Maka all out je lah dekat mana pun kita berada. Sebab tak tahu kita mati bila dan di mana.

Makam Muadz bin Jabal :'''')

Dekat mana kita berada, marilah merancang amal. Sebab kita kan mati sebagaimana kita hidup. Dengan merancang amal, kita sedang merancang kematian kita juga. Teringat satu hadis as motivation tentang merancang kematian ni;

"Orang yang paling banyak dalam mengingati mati dan paling siap menghadapinya, merekalah orang yang paling cerdas. Mereka pergi dengan membawa kemuliaan di dunia dan kehormatan di akhirat" (HR. at-Tirmizi)

First time came across hadis dekat atas bila ada sorang ukht share masa KMB dulu-dulu. Tengah jalan dengan dia nak pergi ruang solat wanita kat Masjid Putra tiba-tiba dia ajak beli kain kapan lepas tu dia bacakan hadis ni — "Saya nak jadi orang yang bijak macam Rasulullah katakan tu"

Seumur hidup, itulah pertama kali orang ajak beli kain kapan :')


Menarik betul duduk dengan akhawat ni. Selalu dapat reminder pasal kematian. Bila birthday pun dapat reminder yang mati dah nak dekat. Pergi Jordan dalam seronok-seoronok pun diingatkan pasal mati. Nikmat sebenarnya diingatkan selalu pasal mati. Supaya sentiasa sedar diri; hidup ni perlu dirancang dengan amal-amal yang menguntungkan dekat 'sana' nanti.

Jadi, untuk bulan Ramadhan tahun ni apa amalan tambahan kita yang luar dari kebiasaan bulan-bulan biasa. Kalau belum ada masih tak terlambat untuk merancang ^^ Bulan bonus ni! Jomlah grab semua peluang yang ada dan isi masa-masa kita walaupun sesimple menonton Jejak Rasul untuk dapatkan ibrah.


No comments: