Thursday, March 05, 2020

Bukan Sekadar

 X: Apa perasaan akak masa saya bagitau nak keluar usrah dulu? 
Me: Ehhh awak pernah msg akak macam tuuu?

Bila ditanya soalan ni, terus teringat mesej dia 5 bulan lepas. Kalau dia tak ungkit kisah ni memang tak ingat dah dia pernah request untuk keluar usrah haha sebab sekarang punyalah semangat dia jumpa adik-adik junior ajak pergi usrah. Kita tak sempat ambik nafas lepas habis 1 liqa', dia dah ajak bincang topik untuk next liqa'. Kalau awal dulu kita yang contact 1st year, sekarang dia sendiri dah independently ws adik-adik 1st year dia. Sejuk hati mak nak balik mesia haha

Tahun lepas bila dapat msg yang dia nak stop dari usrah, terkejutlah jugak tapi acah tenang.

Me: Kalau tak kisah boleh ke nak tahu kenapa?

Bila ada adik nak keluar usrah, kita bukanlah sesiapa untuk memaksa (apatah lagi sebab bukan kita kakak naqibah dia huu). Tapi, perlulah tahu sebab-sebabnya untuk raikan sisi manusiawi tu. Dalam 2 jam menunggu barulah dapat reply dari dia --

X: Eh taklah akak, lupakan apa saya cakap and saya join usrah inshaaAllah.


Bila kita hanya merasai usrah sebagai majlis ilmu semata, maka mudahlah untuk kita memilih meninggalkannya. Sebab kan banyak ilmu dekat luar sana boleh kita kutip semudahnya. Bukak youtube dan dengar ceramah ustaz Nouman atau ustazah Yasmin. Nak lagi basah dengar ceramah ustaz negara seberang, Ustaz Hanan Attaki atau Salim A. Fillah huhu.

Tapi, kalau kita melihat dan merasai usrah sebagai satu agenda pengislahan umat, melahirkan lebih ramai manusia bersedia ke medan. Maka, akan lebih seriuslah kita dalam sekolah tarbiyah ni. Mana mungkin bila dikatakan 'sekolah' itu hanya sekadar duduk-duduk di dalam kelas sahaja. Tentunya akan ada acara sukan atau kem tahunan, ada seminar-seminar sebagai pengukuhan.

******
280220,
"Baru saya faham apa kakak tu buat (df) dekat saya dulu. Masa tu saya ingat usrah tu sekadar usrah. Baru faham wasilah lain tu pun penting untuk capai 'KPI' individu muslim tu."
"Akak doakan saya dapat kerja sini eh. Saya ingat nak cari kerja sekitar ni je sebab nak 'jaga' tempat ni."

Banyaknya hadiah yang Allah bagi tahun ni (':

اللهم يامقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك

No comments: