Friday, October 26, 2012

Merungut

Gambar Hiasan

Assalamualaikum kakak, adik, abang, yang selalu merungut. Merungut ni memang tak boleh pergi jauh dengan manusia. Tak masuk asrama merungut, dah masuk asrama merungut. Riadah ada merungut, Riadah batal merungut. Exam start merungut, habis exam merungut. Exam dalam kelas merungut, bila dah dapat dewan merungut. Ya! Inilah yang aku maksudkan manusia memang suka merungut. Kalau setiap rungutan tu keluarkan 10 sen, rasanya dah banyak aku boleh kumpul buat dana hantar pergi Afghanistan. 


"Manusia memang tak akan pernah puas"

Ahak, tahu tak senonoh betul lancarkan entri merungut masa hari raya aidiladha

******


PERTAMA

Bila PMR dah habis, F4 ambil alih jawab exam dalam dewan. Budak batch aku bilangan cecah 240+ dan meja periksa tak dapat nak tampung kitorang. Akibatnya, budak Battani dan Biruni kena balik kelas angkat meja biru bawak masuk dewan. Ok, bapak tipulah kalau cakap tak merungut kan. Mula-mula tu memang merungut, tapi bila fikir balik, takkan nak suruh budak-budak baru yang duduk kelas tingkat tiga angkat meja diorang. Lagi haru, lagi banyak rungutan.

KEDUA

Untuk makluman semua, Bagan Datoh sekarang sedang mengalami musim sejuk. Aku saja cakap sebab aku tau berita-berita cikai macam ni mana masuk tivi. Bagi orang yang lahir dekat Malaysia macam aku ni, musim sejuk dekat Bagan betul-betul buat aku merungut. 

Katil aku katil atas yang betul-betul bawah kipas yang tergantung. Fuhhhh! Pukul 3-4 pagi tu dah konfem kena menggigil walaupun pakai selimut jualan koop. Biasanya kalau sejuk sangat, aku akan tarik tali kipas guna kaki untuk tingkatkan rintangan arus elektrik dalam tu. Tapi, bila fikir orang katil bawah akan merungut sebab panas maka aku sambung je aktiviti mengigil aku. Bila bangun pagi bukak pintu, baju dekat ampaian semua dah basah, ada yang jatuh dekat rumput, ada yang terbang masuk aspura. Nanti merungut baju hilang. lepas tu tuduh pengawas ambik. Hehhhh cepuk jugak karang.


Sabda melalui musim sejuk. Tak lama lagi turun lah salji

KETIGA

Paling merisaukan sekarang populasi nyamuk meningkat secara mendadak. Orang katil bawah merungut asyik kena gigit walaupun pakai selimut. Ntah macam-macam jenis spray diorang sembur dalam dorm. Nasib baik wangi. Dan nasib baik tahun ni tandas dah tak bertakung. Kalau tak sekali lagi akan wujudnya pusat penternakan jejentik macam tahun lepas yang aku rasa kalau aku panggil orang atasan turun padang, sekolah boleh muflis kena bayar denda.

Sistem perparitan yang tak terancang pun dah buat semua peluh dingin keluar. Setiap kali hujan, sekolah boleh capai taraf banjir separa. Walaupun tak teruk mana tapi masih banjir. Longkang dia gila kecik kalau jatuh pun tak sakit. Nak luka pun tak sempat berdarah. Ingat lagi masa aku tingkatan1 air sampai masuk kelas. Lepas tu semua tunjuk bakat buat kapal layar kertas. letak kumbang hitam atas tu dan layarkan. Tengok mana paling jauh berlayar.

Aku malas lah nak berindah khabar dari rupa sangat. Kalau sebelum ni aku asyik letak gambar sekolah yang hanya-cantik-dalam-kamera, tapi ehem tengok ni tengok! Bila hujan mesti jadi macam ni. Nasib baik air dia jernih. Gambar ditangkap setelah 1 jam hujan berhenti.



Lepas ni kalau suhu Bagan turun lagi 1 celcius, air yang bertakung ni boleh bertukar jadi ais. Aku akan buat taman tema dekat bagan. Sekali masuk untuk skating charge 5 ringgit kanak-kanak, 10 ringgit dewasa. Sesiapa nak jadi rakan kongsi?



Hari tu kan lepas periksa PJK semua F4 terus keluar dewan menuju ke dataran. Semata-mata nak tgk game catur gergasi F3 ni. Hmmm menarik! Mentang-mentang lepas tu exam sivik, semua buat endah tak endah je.

KEEMPAT

Hari tu aku dengar budak F3  ni merungut nak belajar lagi lepas PMR. Aktiviti lepas PMR buat dia bena tak bena je. Hahaha lain kali cakap dekat public tu slow slow ahhh! Ganggu orang basuh baju je. Haih, kan aku dah merungut. Nasib baik kau bukan budak yang suaraaa... err... haaa...aaachummmm. haish, musim sejuk ni ganggu aku menaip betul. Ehem, bukan budak yang suara macam adik F1 tu. Hiew hiew.

Adik form 1 tu fames. kalau cakap pasal dia, ramai orang cepat tangkap yang mana satu. Lepas tu semua merungut bukak cerita pasal dia. Dik, lain kali cakap dekat public slow slow okeyh. Kan tak pasal-pasal dah femes. Bingit telinga akak-akak citrine dengan emeghald ni. Hohoho. kalau dekat prep malam tu suara dia sampai ke 4 battani. Aku yang duduk tingkap paling hujung dari pintu pun boleh dengar suara dia dan gelak-gelak bila satu kelas ajuk suara dia -_-


yang menurut perintah : kitorang pernah dengar suara biasa budak tu. So, suara 
yang bingit tu aku tak tau macam mana dia buat -.-' 

4 comments:

  1. budak tu macam macam macam dikenali je ? -.- Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHAHAH kan dah kata! famesnyewww dia ;D

      Delete
    2. sangat sangat femes. rasa macam nak pelangkung pun ada. *main main je xD

      Delete
  2. rendu zaman skola dedulu.
    sama je macam citer awak.
    lebih krg plus minus.
    haha. dan saya jadi budak glemer form 1 masa zaman skola dulu.
    nak tau knp ?
    jom singgah blog :)

    ReplyDelete

Have you said Alhamdulillah today?