Saturday, May 26, 2012

Perubahan

Assalamualaikum adik-adik hensem. Yang tak hensem nak jawab salam pun tak apa. Gila lama ahh tak balik. Terperap dekat asrama rasa macam hilang separuh kehidupan. Apa dunia luar buat langsung tak tahu. Tup tup anak Rogayah dah nak kahwin. Si Rubiah dah mula bertunang. Anak Rokiah dah berjinak-jinak melepak di hadapan JayJay. Apa kes ni?! Kenapa tak ada siapa nak hapdate kisah-kisah persekitaran dekat aku.





Ini lama bukan tipu-tipu punya lama. Gila lama tak balik. Sampai pokok bunga depan rumah dah mula meninggi. Ingat lagi, dulu pokok tu tak lebih tak kurang dengan ketinggian aku. Gila lama tak balik sampai aku  pun sempat meninggi 1cm. Tempoh masa yang begitu lama membuatkan macam-macam perubahan berlaku dekat sekolah.


1# TANDAS
Kalau dulu (2009) tandas boleh buat port tidur. Baring golek-golek dalam tu sementara cikgu sibuk di kantin dan rakan kelas mula buka halaqah pong-pang-pong-pang bertepuk tampar. Tapi, sejak bilangan warga sekolah bertambah (2010-2012), tandas mula berlumut. Mula keluarkan bau kurang menyenangkan. Paip mula putus-putus. Sampaikan kalau nak membuang, sanggup tahan tunggu sampai masuk dorm pukul 5 petang. Gila nak jenguk tandas dekat blok akademik tu pun tak sanggup. Puaka.


jangan main gila

Tapi sejak akhir-akhir ni (May 2012) tandas semakin ceria. Siap bunga-bunga semua. Lagi-lagi tandas dekat kawasan blok makmal. Pheww, kalau aku letak tabung dekat situ dan kutip 20 sen setiap kali ada budak nak masuk tandas, rasanya dah boleh bantu baik pulih rumah anak yatim. Semua berebut nak masuk. Gila cantik tandas! Dah macam tandas awam dekat Taman Tasik Titiwangsa. Harap lepas ni ada yang sponsor pewangi sembur-sembur. Kasi wangi tandas 24 jam.
                                                   
   

2# KUCING
Paling ketara perubahan populasi kucing dalam kawasan sekolah makin bertambah dengan galaknya. Sarang dia perghhh! tak payah cakap lah. Kalau cakap rasanya susah nak bayangkan. Kalau bayangkan boleh gila sebab melampaui had akal.

Mana ada kotak kosong, situ ada ibu kucing situ ada anak kucing. Anaknya bukan seekor. Berekor-ekor. Itu untuk seekor ibu kucing. Ibu kucing pun dah berekor-ekor. Baru-baru ni ada lagi kucing lalu dekat belakang surau dengan perut membunting.


Kuncing betina baru bunting 
credit to Nia Erry and Icha Rais

Oh ya, aku ada perasan dekat sana ada sekor kucing hensem, Gila tough. Dia jalan gaya bongkak. Memang catwalk habis ahh. Bongkak. Ya, perkataan yang sesuai setelah dia berjaya membuntingkan kebanyakan kucing betina dekat situ.



3# TAGNAMA
Punya lama dekat sekolah, saat-saat yang paling aku tunggu datang jugak. Ingat tahun depan baru dapat. Kalau menengah rendah pakai nametag biru, menengah atas nametag merah. Hiew hiew baru rasa macam F4.  Baru rasa kena ambik exam Bio, Kimia dengan Matematik Tambahan. Baru ada kesedaran dah F4 rupanya.



Eh, geram betul, tak faham kenapa 1 nametag 1 ringgit. Apalah salahnya kalau jual 2 seringgit. Haishhh haishhh! Masa F2, bayar 10 ringgit dapat sampai 12 ketul nametag. Tapi... nasib nama aku nampak hensem. Bayar mahal pun aku sanggup. Kah kah.

Oh ya, mungkin ini tak ada kena-mengena dengan tajuk. Tapi kisah apa. Aku cuma nak kata yang aku suka cuti sekolah kali ni. Beg rasa ringan tak banyak homework. Kah kah, saja nak riak dengan orang yang banyak homework. Kbye.

Hidup ini ana yang punya.


yang menurut perintah : Rasanya kena ganti jam tangan, 
kalau asyik jatuh hilanglah kalis kebalnya.

1 comment:

Have you said Alhamdulillah today?