Tuesday, January 24, 2012

Kelas anda strategik apabila mempunyai ciri-ciri ini

Assalammualaikum,

Aku nak cerita pasal sekolah ni. Tak nak baca? Kbye.

Muaklah asyik cerita pasal sekolah. Nak buat macam mana kalau dalam setahun tu hidup aku lebih banyak dihabiskan dekat asrama. Kalau rumah dekat tepi padang hoki tu boleh juga fly balik sebarang dua. Agak-agak selesai layan kopi baru masuk dorm. Pergh, heaven! Alahai, kali ni aku buka cerita pasal kedudukan kelas aku pula.

Kalau dulu semua berusaha mengelakkan diri daripada masuk kelas 4 al-Battani? Apa punya perangai lah budak sekolah ni kelas pun nak memilih. Apa ingat ini macam pilih-pilih shampoo ke? 'Segalanya terletak di tangan anda.' Kelas ni ibarat macam dilahirkan ke dunia. Tak boleh pilih-pilih mak dan pilih-pilih bapak apatah lagi adik beradik. Apa yang kita dapat, itulah yang terbaik untuk diri kita. 

Tapi, aku tak boleh salahkan diorang juga. Jap, aku nak tanya,
 Weah! Siapa je yang nak masuk kelas tuuuu???!!!



Kelas 4 al-Battani berada pada lajur 5 baris 2, di mana :-

  • Kelas tepi tandas lelaki yang bau dia sampai kelas hujung sana pun tak senang duduk.
  • Kelas yang berdekatan dengan rumah sampah. Bayangkan setiap pagi dah hirup udara tak segar. Otak pun malu nak berkembang.
  • Kelas yang pintu almari dah tak boleh tutup dan senget sebelah. 
  • Kelas yang menjadi antara laluan pelajar sabda (untuk ke kantin, ke kelas mereka, ke makmal dalam bahasa mudah untuk kemana-mana sahaja) Tambah perisa bagi sedap lagi, jalan seret-seret kasut. Nak sedap lagi buat gelak tawa hilaian potianak 2020.
  • Kelas yang locker berlubang-lubang mirip gigi adik Miasara. Eh jap, gigi dia cantik. Maaf salah bagi contoh. Locker kelas aku tak cantik macam tu.

_____________________________________________________________


Sebenarnya aku nak merungut lagi. Tapi malas pula. Lagipun buat apa nak merungut sangat. Sifat mazmumah tu. Tengok aku redha je dengan takdir. Redha je dapat nama lelaki. Redha je masuk kelas tu. Redha je belajar dalam Bahasa Melayu. Redha je redhaaa... (bunyi dah habis ikhlas) 

Memang fitrah manusia kurang memandang dari sudut positif. Baiklah untuk menyedapkan hati, pernahlah juga terfikir beberapa kebaikan dan faedah dapat kelas ni.


pelan kelas 4 al-Battani

Siapa tak suka dapat kelas yang paling dekat dengan kantin. Kalau budak 2 Zuhr keluar 10 minit awal untuk ke kantin, belum tentu diorang yang berjaya sampai dulu. Rugi kelas jauh-jauh ni. keropok lekor dah habis dijual baru sampai. Eh! kenapa kaitkan dengan kelas tingkatan 2 pula?! Ahhh, aku lupa sekarang dah upper form mana rehat dengan budak-budak kecik ni dah. Booooo~ Haha

Depan tandas lelaki ada tangga. Kalau dah nama kelas 4ABT dekat dengan tandas lelaki maksudnya kelas aku juga dekat dengan tangga. Jangan nak pandang rendah sangat. Dengan tangga ni lah warga sabda dapat bergerak ke blok makmal dan ke blok pentadbiran. Lagi bersyukur bila tangga dah dekat sangat dengan pintu belakang kelas. Tak payah nak berjalan jauh sangat. Biasalah manusia bila dah malas nak beriadah cenggini lah tahap bersyukur dia.

Pernah dengar, "Harta suami, harta isteri. Harta isteri, harta isteri"? Aku rasa tak salah kaitkan dengan tandas sekolah, "Tandas lelaki, tandas perempuan. Tandas perempuan, tandas perempuan". Ada bagusnya tandas lelaki dekat tepi kelas tu. Ramai juga aku tengok budak perempuan masuk menumpang. Itulah, siapa ajar bina tandas perempuan jauh sangat? Err, setakat masuk tumpang sinki nak basuh tangan je lah. Tak pernah lagi tumpang lebih daripada tu.

Aku rasa kelas ni hebat juga. Kalis suara! Kedudukan dia menjadikan kelas tu kebal kepada suara-suara puaka manusia yang tak bertamadun ketika waktu prep malam. Untunglah dapat kelas yang tersorok dihujung-hujung ni.Tak kisahlah hangpa nak pong pang pong pang macam mana pun. Tapi dekat kelas, aku rasa aman damai macam tak ada apa yang berlaku. Lagi-lagi dapat classmates yang bising tahap sedang-sedang sahaja. 


Cukuplah 4 ni. Aku tak boleh fikir apa lagi faedahnya. Cukuplah sekadar nak menyedapkan hati.



yang menurut perintah : Wahai otak, tak perlulah segan nak berkembang 
kerana bau sampah tu.

7 comments:

  1. haha...dulu dalam kelas, suka duduk tepi tingkap...so kalau orang lalu2 time prep, leh tegur2 borak... joyah sangat kan...haha...

    ReplyDelete
  2. Hahaha , hebat :'D kelas 2 batuttah pun macam itu . tapi kalis bunyi tak langung ! xD muahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kalis bunyi sebab bunyi tu datang dari kelas korang sendiri :p Hahaha

      Delete
  3. apasal macam sama dengan kelas aku haa ? kau sekolah mana doh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau kelas apa? Aku kelas 4 Alif Ba Ta :p haha

      Delete
  4. Hahaha , memng betul pon kak cijan ><

    ReplyDelete

Have you said Alhamdulillah today?